فرانسه

راهنمای سفر به فرانسه

  • پرهام مصدق زاده
  • 1401/11/24

راهنمای سفر به فرانسه

همه‌ی ما کم‌و‌بیش با کشور فرانسه آشنایی داریم و شاید حتی به کشور رویاییمان تبدیل شده اما در واقعیت چقدر درمورد این کشور زیبا می‎دانیم؟ فرانسه در قاره‌ی سرسبز اروپا قرار دارد. این کشور پس از آلمان دومین کشور پرجمعیت اروپا است. پایتخت کشور فرانسه پاریس است که یکی از زیباترین و رویایی‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود.

این کشور از جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و تفریحی بسیاری برخوردار است. غذاهای فرانسه جزو بهترین غذاهای جهان هستند. کلیسا‌ها، قصرها و معماری‌های زیبا و خاص، این کشور را به مقصدی تمام‌عیار برای سفر تبدیل کرده است. فرانسه همچنین سواحل بسیاری دارد. این کشور هم از دریای مدیترانه و هم اقیانوس اطلس ساحل دارد و امکانات تفریحی و سرگرمی زیادی را برای گردشگران فراهم می‌کند. شهر پاریس سالانه چندین میلیون گردشگر را از سراسر دنیا جذب می‌کند. طبق نظرسنجی‌های انجام‌شده، پاریس دومین شهر گران جهان و همچنین از نظر اقتصاد و صنعت بازرگانی، مد و لباس و غیره سرآمد منطقه و حتی جهان است.

لیون یکی دیگر از شهرهای معروف فرانسه است. تاریخ این شهر به دوران امپراتوری روم دوم برمی‌گردد و برای علاقه‌مندان به تاریخ مقصد جذابی است. در این شهر رستوران‌های متعددی وجود دارد و در آن‌ها انواع غذاها به‌خصوص غذاهای محلی فرانسوی سرو می‌شود. شهر بوردو نیز جزو شهرهای مشهور فرانسه است که آن را شهر انگور و تاکستان نیز می‌نامند. نوشیدنی‌های معروف جهان در این شهر تولید می‌شوند. به‌طورکلی، فرانسه با جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی خود کشوری است که باید در فهرست سفرهای هر گردشگری جای مخصوص خود را داشته باشد.

 

واحد پول کشور فرانسه

واحد رسمی پول این کشور یورو است. شما می‌توانید به‌راحتی پول خود را در صرافی‌های معتبر به یورو تبدیل کنید و در سفر خود به‌همراه داشته باشید.

 

زبان رسمی کشور فرانسه

زبان رسمی این کشور، زبان فرانسوی است. الفبای زبان فرانسوی بر اساس الفبای لاتین است و این زبان واژه‌های مشترک زیادی با انگلیسی دارد که قدری متفاوت تلفظ می‌شوند.

اختلاف ساعت فرانسه با تهران

فرانسه دو ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است، یعنی اگر در تهران ساعت ۱۲ ظهر باشد در فرانسه ساعت ۹:۳۰ صبح خواهد بود.

 

نوع برق شهری فرانسه

برق شهری این کشور از ولتاژ ۲۲۰ تا ۲۴۰ ولتی پشتیبانی می‌کند. پریزها از نوع E هستند و دو پین دارند.

 

 مدارک لازم برای اخذ ویزای توریستی فرانسه

فرانسه جزو کشورهای شینگن است و ایرانی‌ها برای سفر به این کشور باید برای دریافت ویزای شینگن اقدام کنند. اگر همه‌ی افراد خانواده بخواهند به این کشور سفر کنند، هر کس باید ویزای شینگن خودش را داشته باشد. افراد با دریافت این ویزا می‌توانند حداکثر ۹۰ روز در این کشور اقامت داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر از جزئیات ویزای شینگن می‌توانید از مشاوران حرفه‌ای آژانس رویاگشت کمک بگیرید.

همه‌ی مدارک باید به انگلیسی ترجمه شوند و نیازی به تأییدیه‌ی دادگستری و امور خارجه نیست. مدارک موردنیاز عبارت‌اند از:

۱. اصل گذرنامه با امضا، به‌همراه گذرنامه‌های قبلی.

الف) مدت اعتبار حداقل ۶ ماه از تاریخ ورود

ب) ارائه‌ی گذرنامه‌ی جداگانه برای هر نفر

ج) داشتن دو صفحه سفید روبه‌روی هم

۲. دو قطعه عکس ۵/۳*۵/۴، تمام‌رخ با زمینه‌ی سفید، حداکثر برای ۶ ماه اخیر. این عکس نباید با عکس پاسپورت و ویزاهای قبلی یکی باشد.

۳. اصل و ترجمه‌ی شناسنامه به‌همراه کپی از همه‌ی صفحات آن

۴. اصل گواهی حساب بانکی با مهر و امضای بانک فقط به زبان انگلیسی

زمان صدور گواهی حساب بانکی باید حداکثر ۱۰ روز قبل از تاریخ تحویل مدارک به سفارت باشد و سایز پرینت بانکی هم باید A4 باشد.

الف) حساب‌های جاری: کارکرد سه ماه اخیر به زبان انگلیسی

ب) گواهی تمکن به زبان انگلیسی برای سپرده‌های بانکی به‌همراه گردش سه‌ماهه‌ی سود به زبان انگلیسی با مهر شعبه و امضای بانک

ج) حداقل موجودی حساب یا سپرده برای هر نفر باید سه میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) باشد.

۵. اصل و ترجمه‌ی سند مالکیت

۶. اصل و ترجمه‌ی مدارک شغلی:

الف) پزشکان: پروانه‌ی مطب یا حکم کارگزینی از بیمارستان، پروانه‌ی دائم پزشکی، کارت نظام پزشکی.

ب) وکلا: پروانه‌ی وکالت.

ج) مشاغل دولتی: حکم کارگزینی، آخرین فیش حقوقی یا نامه از سازمان مربوطه با ذکر مدت اشتغال، سمت، میزان حقوق دریافتی، تأییدیه‌ی‌ مرخصی و سابقه‌ی بیمه‌ی تأمین اجتماعی با مهر سازمان

د) بازنشسته‌ها: ارائه‌ی حکم بازنشستگی، ارائه‌ی آخرین فیش حقوقی

ه) مشاغل غیردولتی: گواهی اشتغال به کار از شرکت مربوطه به‌همراه فیش حقوقی و سابقه‌ی بیمه‌ی تأمین اجتماعی با مهر سازمان

و) در صورت خویش‌فرما بودن: جواز کسب / آخرین آگهی تغییرات

ی) معلمان، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه: اصل حکم کارگزینی یا گواهی اشتغال به کار به‌همراه فیش حقوق و سابقه‌ی بیمه‌ی تأمین اجتماعی با مهر سازمان

 ز) دانش‌آموزان و دانشجویان: اصل و ترجمه‌ی نامه‌ی اشتغال به تحصیل

برای دانش‌آموزانی که در سال تحصیلی قصد سفر دارند، علاوه بر نامه‌ی اشتغال به تحصیل، ارائه‌ی اصل و ترجمه‌ی رضایت‌نامه‌ی‌ کتبی از مدیریت مدرسه با ذکر تاریخ سفر الزامی است.

۷. برای فرزندان زیر ۱۸ سال که بدون همراهی یکی از والدین سفر می‌کنند رضایت‌نامه‌ی محضری الزامی است. لازم به ذکر است رضایت‌نامه‌ی محضری علاوه بر ترجمه به تأیید دادگستری و امور خارجه نیاز دارد.

۸. اصل و ترجمه‌ی مدارک شغلی و مالی همسر برای خانم‌های خانه‌دار

  • حضور همه‌ی مسافران جهت انگشت‌نگاری در سفارت الزامی است.
  • فرم مشخصات فردی باید تکمیل شود.
  • اصل مدارک تا زمان بازگشت مسافر از سفر، نزد آژانس باقی می‌ماند.
  • مبلغ ضمانت‌نامه‌ی بانکی توسط آژانس بسته به مدارک، به مسافران اعلام می‌شود.
  • همه‌ی مدارک باید دو سری و در برگه‌ی A4 کپی شوند.
  • با توجه به مدارک ارائه‌شده و نظر سفارت ممکن است مدارک دیگری از مسافر درخواست شود که تهیه و ارائه‌ی آن‌ها جهت اخذ ویزا الزامی است.

 

کدام ایرلاین‌ها به فرانسه پرواز دارند؟

شهر پاریس دو فرودگاه دارد: شارل دوگل و اورلی. بسیاری از پروازهای پاریس از ایران به مقصد فرودگاه شارل دوگل است. در مسیر تهران به پاریس، ایرلاین‌های مختلفی فعالیت دارند که ماهان و ایران ایر گزینه‌ی خوبی برای مسافران است. از تهران به پاریس پرواز مستقیم وجود دارد.

 

بهترین زمان سفر به کشور فرانسه

بهترین زمان سفر به کشور فرانسه

برای سفر به فرانسه، هر فصلی متقاضی خاص خودش را دارد. عکاس‌ها و هنرمند‌ان اغلب فصل بهار و پاییز را برای سفر خود انتخاب می‌کنند، زیرا رنگ‌های سرسبز بهار و نارنجی پاییز فضا را شاعرانه‌ می‌کند. ماه‌های ژوئن تا آگوست که مصادف با خرداد تا شهریور است، بهترین زمان سفر به این کشور محسوب می‌شود. در این ماه‌ها هوا بسیار عالی و دما حدود ۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد است. بارش باران در کشور فرانسه متداول است اما بارش برف در حوالی برج ایفل کمتر اتفاق می‌افتد. اگر تمایل دارید فرانسه را خلوت و آرام ببینید و تعداد توریست‌ها کمتر باشد، ماه‌های سپتامبر تا اکتبر را برای سفر خود انتخاب کنید. دمای هوا در این بازه‌ی زمانی حدود ۱۰ تا ۱۶ درجه‌ی سانتی‌گراد است.

 

هزینه‌ی سرویس موبایل در فرانسه

اپراتور‌های زیادی هستند که در فرانسه و کشورهای اروپایی خدمات مکالمه و اینترنت ارائه می‌دهند. ارنج (Orange)، اس اف آر (SFR)، لوفرنچ (LeFrench) و فری موبایل (Free Mobile) از بهترین‌ها هستند. هزینه‌ی خرید هر یک از این سیم‌کارت‌ها با توجه به بسته‌های مکالمه و اینترنت ۱۷ تا ۴۰ یورو است.

مکان‌های دیدنی کشور فرانسه

فرانسه جزو کشورهایی است که پای هر گردشگری حداقل یک بار به آن رسیده است. پاریس که روزی پاتوق چهره‌های مشهور ادبیات فرانسه و جهان بوده برای گردشگران جذابیت ویژه‌ای دارد. زیبایی‌های این کشور تمامی ندارد و حتی هفته‌ها برای گشتن در این کشور زیبا کافی نخواهد بود. فرانسه رویایی‌ترین مناظر را دارد. در ادامه فقط چند مورد از مکان‌های چشم‌نواز این کشور را معرفی می‌کنیم.

برج ایفل

برج ایفل در شهر پاریس قرار دارد و نماد این شهر است. تقریباً تمام مردم جهان دلداده‌ی این برج زیبا هستند. ایفل از ظرافت بی‌نظیری برخوردار است و منظره‌ی پاریس و رود سن از فراز آن، جزو زیباترین منظره‌هایی است که تا به حال دیده‌اید. زیبایی این برج در شب غیرقابل‌توصیف است.

دیزنی لند

یکی از به‌یادماندنی‌ترین و معروف‌ترین مراکز تفریحی فرانسه، دیزنی لند است که یادآور خاطرات رنگارنگ کودکی ماست. این مجموعه به‌شکل قلعه‌ی بزرگ و معروف انیمیشن زیبای خفته ساخته شده و در شهر پاریس قرار دارد. این قلعه علاوه بر تفریحات خاص خود، چندین رستوران و کافه و هتل دارد و از کوچک تا بزرگ همه را سرگرم می‌کند.

کاخ ورسای

این کاخ یکی از مجلل‌ترین و قدیمی‌ترین کاخ‌های فرانسه است. در طراحی این بنا از معماری ایتالیایی و فرهنگ روم باستان الهام گرفته شده است. تا پیش از انقلاب کبیر فرانسه، چندین پادشاه در کاخ ورسای زندگی می‌کردند. این کاخ مجلل و رویایی شامل چندین بخش دیدنی است؛ مانند کاخ مرمر، تالار آیینه، اقامتگاه ماری آنتوانت و سالن اپرای سنتی.

خیابان شانزه لیزه

شانزه لیزه از زیباترین جاذبه‌های گردشگری فرانسه است و اکثر برندهای معروف جهان در این خیابان فروشگاه دارند. حتی اگر قصد خرید ندارید، حتماً از این خیابان زیبا دیدن کنید. قدم زدن در شانزه لیزه لذت بودن در فرانسه را به شما هدیه می‌دهد. طاق پیروزی که از بناهای باشکوه پاریس است در انتهای این خیابان قرار دارد.

کلیسای نوتردام

معروف‌ترین کلیسای پاریس، کلیسای نوتردام است. نوتردام از شاخص‌ترین بناهای جهان است که به سبک گوتیک ساخته شده. ساخت این کلیسا با نقاشی‌های هنرمندانه و مجسمه‌های چوبی و سنگی‌اش حدود دو قرن طول کشید. آتش‌سوزی سال ۲۰۲۰ باعث شد بخش‌های زیادی از کلیسا دچار آسیب شود و در حال حاضر به‌دلیل مرمت، امکان بازدید از این بنای باشکوه وجود ندارد.

موزه لوور

موزه‌ی لوور جزو بزرگ‌ترین موزه‌های جهان است و هشت بخش مختلف دارد. اگر بخواهید از تمامی قسمت‌های این موزه بازدید کنید، باید حدود یک هفته از زمان خود را به آن اختصاص دهید. این موزه حدود ۲۵۰۰ اثر تاریخی-هنری دارد که از سراسر جهان جمع‌آوری و نگهداری می‌شوند. کتیبه‌ی کوروش بزرگ و سرستون‌های تخت جمشید از آشناترین آثار لوور برای ایرانی‌ها هستند.

باغ گیاهان پاریس

شاید بخواهید بعد از بازدید از کاخ‌ها و موزه‌ها احوالی عوض کنید. به شما باغ گیاهان پاریس را پیشنهاد می‌کنیم که یکی از زیباترین باغ‌های جهان است. این باغ گیاهان و گل‌های متنوعی دارد. چندین گلخانه از قرن هجدهم میلادی در این باغ باقی مانده که پس از بازسازی مجدداً استفاده می‌شوند. حدود شش میلیون گونه‌ی گیاهی خشک‌شده در این باغ نگهداری و روی آن‌ها تحقیقاتی انجام می‌شود.

 

حمل‌ونقل عمومی در کشور فرانسه

فرانسه یکی از پیشرفته‌ترین و قوی‌ترین زیرساخت‌های حمل‌ونقل اروپا را دارد. محبوبیت سیستم حمل‌ونقل عمومی در این کشور به‌قدری بالا است که ۷۵ درصد سفرها با این سیستم صورت می‌گیرد.

تراموا یا شبکه‌ی ریلی کوچک از خدمات حمل‌ونقل عمومی کشور فرانسه است. بسیاری از سیستم‌های تراموای سنتی و نسل اول فرانسوی در سال‌های اخیر تعطیل شدند اما خدمات مدرن ریلی در شهرهای بزرگ مانند پاریس، لیون، تولوز و مونپلیر با سرعت خوبی در حال رشد هستند.

شبکه‌ی متروی پاریس از قدیمی‌ترین متروهای اروپا بوده و تمام سطح شهر را پوشش داده است. مترو یکی از بهترین وسیله‌های حمل‌ونقل این کشور است. در تمامی ایستگاه‌ها، نقشه‌ی مسیرها وجود دارد و می‌توانید با راهنمایی مأموران مسیر خود را به‌راحتی پیدا کنید. بلیت‌های مترو را می‌توانید از باجه‌های بلیت‌فروشی یا دستگاه‌های فروش خودکار بلیت تهیه کنید.

دوچرخه یکی دیگر از وسایل محبوب حمل‌ونقل در این کشور است. در شهر پاریس حدود ۱۸۰۰ ایستگاه دوچرخه و بیش از هزاران دوچرخه وجود دارد که می‌شود از آنجا دوچرخه تهیه کرد. برای تشویق مردم به استفاده از دوچرخه، نیم ساعت اول استفاده از آن رایگان است.

رود سن از وسط شهر پاریس عبور می‌کند، به همین دلیل برای جابه‌جایی مردم از قایق‌های اتوبوسی هم استفاده می‌شود. گردشگران علاقه‌ی خاصی به این قایق‌ها دارند. برای گشت در سراسر شهر پاریس می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

 

غذاهای معروف فرانسه

غذاهای فرانسوی به‌دلیل عطر و طعم فوق‌العاده در سراسر جهان شهرت خاصی دارند. فرانسه به انواع پنیرها، کره‌ها و نوشیدنی‌هایش معروف است. پیدا کردن یک غذای عالی فرانسوی باب میلتان اصلاً کار سختی نیست. پیشنهاد می‌کنیم موقع سفر به این کشور از خوردن غذاهای لذیذ آن غافل نشوید.

سوپ پیاز

این سوپ یک غذای سنتی فرانسوی است که با ورقه‌های نازک نان برشته و پنیر آب‌شده روی سوپ سرو می‌شود. سوپ پیاز فرانسوی از پیاز و آب گوشت گاو تهیه می‌شود. طعم و مزه‌ی متمایز آن به‌دلیل وجود پیاز کاراملیزه‌شده‌ی داخل سوپ است.

کوک او ون (Coq au vin)

این غذا توسط جولیا چایلد در یک نمایش تلویزیونی و کتابش معروف شد. کوک او ون از مرغ پخته و برشته‌شده با نوشیدنی، قارچ، گوشت قرمز نمک‌زده یا بیکن، پیاز و سیر تهیه می‌شود. به‌علت تنوع منطقه‌ای بالا در فرانسه، این غذا در هر منطقه با یک نوع نوشیدنی خاص آماده و سرو می‌شود.

کِسوله (Cassoulet)

تهیه این غذا که از گوشت اردک و لوبیا درست می‌شود بسیار ساده است. کسوله به روستایی در جنوب فرانسه تعلق دارد و در شهرهایی مانند تولوز، کارکاسون و کستل نودری بسیار محبوب است. نام این غذا از دیگچه‌ی مخروطی‌شکلی که غذا داخل آن پخته می‌شود، می‌آید. خوردن کسوله در ماه‌های سرد سال بسیار دلچسب است.

سوفله‌ی شکلات

واژه‌ی سوفله در فرانسه به‌معنی فوت کردن است. شاید به‌دلیل وجود حباب‌های هوا داخل این دسر، این نام را برای آن انتخاب کرده‌اند. منشأ سوفله به اوایل قرن هجدهم در فرانسه بازمی‌گردد. به‌طور معمول، سوفله‌ی شکلات در منوی اکثر رستوران‌های جهان وجود دارد اما هیچ کدام مزه‌ی سوفله‌ای را نمی‌دهند که در فرانسه تهیه ‌شده است. پوسته‌ی شکلاتی ترد با مغز شکلات خامه‌ای غلیظ، این دسر را شیرین و حیرت‌انگیز می‌کند.

رتتویی (Ratatouille)

این غذا به جنوب شرقی فرانسه تعلق دارد و جزو غذاهای شناخته‌شده‌ی فرانسوی در سطح جهان محسوب می‌شود. رتتوی، خوراک سبزیجات پخته است که هم به‌عنوان غذای اصلی و هم سالاد و پیش‌غذا سرو می‌شود. سبزیجات در یک ظرف کم‌عمق در حرارت بالا با مقدار کمی چربی پخته می‌شود و سپس در ظرف دیگری داخل فر قرار داده می‌شود تا بپزد. این غذا از گوجه‌فرنگی، سیر، پیاز، کدوسبز، بادمجان، هویج، فلفل، ریحان، آویشن و گیاهان معطر تهیه می‌شود.



دیدگاه ها

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما چیست؟