ایتالیا

ده جاذبه‌ی برتر کشور ایتالیا

  • پرهام مصدق زاده
  • 1402/08/27

ده جاذبه‌ی برتر کشور ایتالیا

ایتالیا در جنوب قاره‌ی اروپا قرار گرفته است و پایتخت این کشور یعنی شهر رم، با جمعیت نزدیک به سه میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین شهر ایتالیا محسوب می‌شود. کشور ایتالیا مملو از آثار تاریخی با معماری‌های خیره‌کننده و غذاهای لذیذ است. حتی اگر چند بار هم به این کشور سفر کرده باشید، باز هم چشم‌اندازهای زیبا، طبیعت بی‌نظیر و معماری‌ آن شما را مسحور خواهد کرد. در ادامه ده جاذبه‌ی برتر کشور ایتالیا را معرفی می‌کنیم اما پیش از آن بهتر است با زادگاه میکل‌آنژ و لوچانو پاواروتی‌ آشنایی مختصری پیدا کنید.

آشنایی با ایتالیا

آثار تاریخی و هنری، خیابان‌های قدیمی، جزیره‌های زیبا، موزه‌ها، کانال‌گردی‌ها و رستوران‌های سنتی و مدرن با غذاهای فوق‌العاده‌ی ایتالیایی، تنها بخشی از جاذبه‌های این کشور هستند که هر گردشگری را به‌سمت خود می‌کشند. کشور ایتالیا آن‌قدر مکان‌های دیدنی متعددی دارد که فقط با یک بار سفر به آن هرگز نمی‌توانید از تمام این مکان‌ها دیدن کنید.

کانال بزرگ ونیز (Venice Grand Canals)

کانال بزرگ ونیز اصلی‌ترین آبراه شهر ونیزِ ایتالیا است. شهر ونیز یکی از زیباترین شهرهای شمالی این کشور محسوب می‌شود. در این شهر ماشین و مترو برای رفت‌و‌آمد وجود ندارد و تنها راه تردد مردم از طریق آبراه‌ها و کانال‌های آبی است. گردشگران با اجار‌ه‌ی قایق می‌توانند، مناظر زیبای اطراف کانال، یعنی ساختمان‌های تاریخی را ببینند. کانال اصلی ونیز در ادامه به آبراه‌های کوچک تقسیم می‌شود که قایق‌های کوچک و جذاب در آن حرکت می‌کنند.

شهر ونیز با داشتن مناظر بی‌نظیر و رمانتیک، جزو محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری کشور ایتالیا است. جالب است بدانید که اگر زمان سفر شما مصادف با اولین یکشنبه‌ی ماه سپتامبر باشد، روی آب‌های ونیز، جشن تاریخی رگاتا برگزار می‌شود. رگاتا، نوعی مسابقه‌ی هیجان‌انگیز بین قایق‌های این شهر است که هزاران تماشاچی در سطح شهر دارد. تماشای این مسابقه برای هر گردشگری بسیار جذاب خواهد بود.

شهر پمپی (Pompeii)

شهر پمپی به شهر سوخته معروف است و جزو شگفت‌انگیزترین شهرهای تاریخی کشف‌شده در جهان محسوب می‌شود. در سال ۷۹ میلادی با فوران آتشفشان، این شهر به خاکستر تبدیل و زیر خاک دفن شد. پیدا کردن شهر پمپی با حفاری، قرن‌ها طول کشید. بعد از کشف این شهر، جز خرابی از آن چیزی نمانده بود، اما همین خرابه‌ها باعث شد پمپی به یکی از برترین نمادهای تاریخ بشریت تبدیل شود. این شهر از بهترین نمونه‌های شهرهای رومی است. بازدید از آثار و بقای زندگی رومی‌ها، مانند خانه‌ها و فروشگاه‌ها، هر بیننده‌ای را بهت‌زده می‌کند.

فروم، میدان اصلی شهر پمپی، از سه طرف با ستون‌ها احاطه شده است. در قسمت شمالی این میدان، معبد ژوپیتر و در سمت راست این میدان تالار فروش مواد غذایی به نام ماسلوم و در قسمت چپ میدان، معبد آپولو با ۴۸ ستون یونانی قرار دارد. این شهر پر از ساختمان و مکان‌های تاریخی است که معرفی آن‌ها در متن چند کلمه‌ای نمی‌گنجد. اگر به ایتالیا سفر کردید، بازدید از این شهر پر رمز و راز را حتماً در فهرست خود قرار دهید.

آمفی تئاتر کولوسئوم (Colosseum)

آمفی تئاتر کولوسئوم (Colosseum)

کولوسئوم از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مقصدهای گردشگری کشور ایتالیا و جهان است. این بنا، با معماری و گذشته بسیار عجیب خود در شهر رم قرار گرفته و نماد کشور ایتالیا محسوب می‌شود. ساختمان کولوسئوم، شاهد اعدام‌ها و جنگ‌های خونین بین گلادیاتورها با یکدیگر و حیوانات وحشی بود؛ جنگ‌هایی که اشرافیان و امپراتورها با تماشای آن‌ها سرگرم می‌شدند. ساخت این بنا در سال ۷۲ میلادی توسط امپراتوری تیتوس فلاویوس شروع و هشت سال بعد با امپراتوری پسر بزرگ او کامل شد.

نمای این بنا با سنگ‌های مرمر پوشیده شده است. حدود ۱۶۰ مجسمه در طاق‌های بالایی ساختمان وجود دارد که زیبایی منحصربه‌فردی به این بنا بخشیده‌اند. کولوسئوم، بزرگ‌ترین آمفی تئاتر جهان است که ۸۰ ورودی دارد و ظرفیت آن حدود ۵۰ هزار نفر است. این بنای باشکوه، هر سال میلیون‌ها بازدید‌کننده از سراسر جهان دارد.

برج کج پیزا (Leaning Tower Of Pisa)

برج کج پیزا جزو محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور ایتالیا است و در شهر تاریخی پیزا قرار دارد. این برج ۵۵ متری، حدود ۹ قرن پیش ساخته شد. برج پیزا در میدان معجزه‌ی همین شهر قرار دارد. این میدان، هفت ناقوس دارد که هر یک از آن‌ها نمادی از نت موسیقی است و برج پیزا نیز با همین عنوان، عضوی از مجموعه‌ی پیزا است. این برج، جزو برجسته‌ترین معماری‌های اروپا محسوب می‌شود و کج بودن بنا، توجه توریست‌ها را به خود جلب می‌کند. آخرین بنای ساخته‌شده در مجموعه تاریخی معجزه، برج باشکوه پیزا است که وجود آن زیبایی منحصربه‌فردی به میدان بخشیده است.

دریاچه‌ی کومو (Lake Como)

جاذبه‌های کشور ایتالیا فقط در هنر و معماری آن خلاصه نمی‌شود، بلکه این کشور مملو از دریاچه‌ها، کوهستان‌ها و سواحل رؤیایی است. دریاچه‌ی کومو در ۵۰ کیلومتری شهر میلان قرار دارد و سومین دریاچه‌ی بزرگ کشور ایتالیا محسوب می‌شود. مناظر زیبای دریاچه‌ی کومو، در طول قرن‌ها هر بیننده‌ای را شیفته‌ی خود کرده است. ویلاهای باشکوه که قدمت آن‌ها به قرن شانزدهم باز می‌گردد و جنگل‌های زیبا و سرسبز، نمونه‌هایی از چشم‌‌اندازهای این دریاچه هستند. این دریاچه مکانی عالی برای سپری کردن اوقات فراغت و استراحت است. در کنار دریاچه‌ی کومو، کلیسای جامع کومو قرار دارد که آن هم دیدنی است. همچنین دریاچه‌ی کومو یک مسیر طبیعت‌گردی برای علاقه‌مندان به طبیعت دارد. این مسیر ۴۵ کیلومتری مملو از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است. بازدید از تمامی مکان‌های دیدنی دریاچه‌ی کومو، لحظاتی به‌یاد‌ماندنی را برایتان رقم خواهد زد.

شهر ساحلی آمالفی (Amalfi Coast)

ایتالیا از سه طرف با آب احاطه شده و همین موضوع باعث شده تا این کشور سواحل بی‌نظیری داشته باشد. البته منظور ما از سواحل زیبا، سواحل شنی نیست، بلکه سواحلی است که طبیعتی مسحورکننده‌ دارد. ساحل آمالفی، جزو معروف‌ترین سواحل این کشور است. این ساحل در قسمت جنوبی ایتالیا قرار دارد و حدود ۱۳ شهر زیبا را در خود جای داده است. این شهرها به‌صورت یک خط ساحلی، به صخره‌ها چسبیده‌اند. از میان این شهرها، شهر پوزیتانو محبوب‌ترین آن‌ها بین گردشگران است.

در این شهر خانه‌های ایتالیایی به حالت پلکانی و آبشارمانند از بالای کوه قابل مشاهده هستند. هتل‌های شیک با چشم‌اندازهای رو به دریا از جذابیت‌های دیگر شهر پوزیتانو است. ساحل آمالفی پر از قایق‌های بادبانی است و خانه‌های رنگارنگ پرگلی دارد. به‌طور کلی، ساحل آمالفی، به‌خاطر داشتن شهرهای ساحلی رنگارنگ و صخره‌های زیبا و باشکوهش، سالانه میزبان هزاران گردشگر از سراسر جهان است.

شهر واتیکان (Vatican City)

واتیکان که مرکز کلیسای کاتولیک است یک دولت مستقل دارد و داخل شهر رم قرار گرفته است. واتیکان کوچک‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود و چون یک دولت مستقل است، تحت فرمان دولت ایتالیا نیست. کلیسای واتیکان، محل اقامت پاپ است که کنترل امور اجرایی و قضایی را بر عهده دارد. اگر چه واتیکان کشوری بسیار کوچک به حساب می‌آید، اما هر زمان که به آنجا بروید مملو از گردشگران خارجی است.

در واتیکان می‌توان از کلیساهای متعدد مثل کلیسای سن پیترو و کلیسای واتیکان و مجموعه‌ای از موزه‌های تاریخی بازدید کرد. کلیسای سن پیترو بزرگ‌ترین و معروف‌ترین کلیسای واتیکان است. همچنین کتابخانه‌ی Vatican Apostolic  که از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های جهان است، در واتیکان قرار دارد. سقف و دیوارهای این کتابخانه به نقاشی‌های زیبا مزین شده است. واتیکان جاذبه‌ها و زیبایی‌های منحصربه‌فردی دارد و هر سال هزاران گردشگر را از سراسر جهان به‌سمت خود جذب می‌کند.

کلیسای سنت مارک (St Mark’s Basilica)

کلیسای سنت مارک از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین کلیساهای شهر ونیز است. این کلیسا از معروف‌ترین معماری‌های بیزانس در جهان محسوب می‌شود. کلیسای سنت مارک در نزدیکی کانال گراند قرار گرفته و مشرف به میدان سنت مارکو است. ساختار اصلی کلیسا طی چندین هزار سال فقط کمی تغییر کرده اما آذین‌بندی آن از زمان تکمیل تاکنون مرتب عوض می‌شود. جالب است بدانید که از قرن چهاردهم به بعد، همه‌ی افراد برای زیباسازی کلیسا دست‌به‌کار شدند. مثلاً کشتی‌های شهر ونیز برای تزیینات ستون‌های کلیسا، سرستون یا گچ‌کاری‌های برجسته وارد می‌کردند. کلیسای سنت مارکو در بخش زیادی از تاریخ خود نقش نیایشگاه قصر دوک را ایفا می‌کرد و در سال ۱۸۰۷ به کلیسای جامع ونیز تبدیل شد.

وقتی وارد این کلیسا می‌شوید، قسمت بالایی کلیسا توجه شما را جلب خواهد کرد. تمام سطح طاق‌های قوسی و گنبدها با طلا پوشانده شده است. کف زمین نیز ترکیبی از موزاییک و مرمرهای نقاشی‌شده با اشکال هندسی و طرح‌هایی از حیوانات است. زیبایی‌های این کلیسای جامع بی‌شمار است. اگر به کشور ایتالیا سفر کردید حتماً از کلیسای سنت مارک نیز دیدن کنید.

فواره تروی (Fontana di Trevi)

یکی از مسحورکننده‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور ایتالیا، فواره‌ی تروی نام دارد. این فواره در مرکز شهر رم و در میدان پیازا ناوونا قرار گرفته است. مجموعه فواره‌های تروی به «چشمه‌ی عشاق» نیز شهرت دارند. این فواره‌ها در سال ۱۹ قبل از میلاد توسط آگریپا برای آب‌رسانی به حمام‌های رومی ساخته شدند. آب این فواره‌ها از چشمه‌ی سالونه، در نزدیکی شهر رم تأمین می‌شود.

ساخت مجسمه‌های تروی، حدود سی سال طول کشید. معماری بنای تروی به سبک باروک است و بیشتر قسمت‌های فواره از سنگ تراورتن ساخته شده. توصیف زیبایی و شکوه این بنای عظیم در یک متن چندسطری ممکن نیست. یک افسانه در مورد حوض فواره‌ی تروی وجود دارد که می‌گوید اگر سکه‌ای را با دست راست از روی شانه‌ی راست خود به داخل حوض بیندازید، دوباره به شهر رم باز خواهید گشت.

کلیسای جامع میلان (Duomo di Milano)

کلیسای جامع میلان با معماری شگفت‌انگیز خود، در قرن ششم میلادی ساخته شد. این کلیسا دومین کلیسای بزرگ کشور ایتالیا محسوب می‌شود. کلیسای میلان به سفیدی، عظمت، آراستگی و غیرعادی بودنش معروف است. این کلیسا به سبک گوتیک طراحی شده و از نظر وسعت و مساحت بعد از کلیسای جامع سویل اسپانیا، دومین کلیسای بزرگ جهان است.

کلیسای میلان بلندترین طاق جهان را با ۴۵ متر ارتفاع دارد. در این کلیسا حدود ۳۴۰۰ مجسمه به سبک‌های مختلف وجود دارند و یکی از عجیب‌ترین آن‌ها، مجسمه‌ی سانتا بیارتولومه نام دارد. با اینکه نمای بیرونی کلیسا روشن طراحی شده اما داخل آن تیره است و کف آن با مرمرهای سفید، سیاه و قرمز پوشیده شده. این بنای مرموز و زیبا سالانه میلیون‌ها گردشگر را به‌سمت خود جذب می‌کند.



دیدگاه ها

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما چیست؟