ترکیه

ده جاذبه دیدنی استانبول

  • پرهام مصدق زاده
  • 1402/04/13

ده جاذبه‌ی دیدنی استانبول

استانبول، با تاریخچه‌ای بسیار قدیمی و فرهنگی غنی، یکی از شهرهای جذاب و دیدنی در جهان است. این شهر که در کشور ترکیه قرار دارد، در تلاش برای ادغام فرهنگ غرب و شرق، ساختاری چندرنگ و پویا را ایجاد کرده است. کوچه و خیابان‌های قدیمی استانبول با حال و هوای خاص خود، به‌قدری خیره‌کننده هستند که سالانه میلیون‌ها گردشگر از سراسر دنیا را جذب می‌کنند. استانبول مملو از شگفتی‌ها و جاذبه‌های دیدنی است و با سفر به این شهر زیبا، خاطرات خوشی برای شما رقم خواهد خورد. بهتر است قبل از سفر خود به استانبول با جاذبه‌‌های دیدنی آن آشنا شوید تا بتوانید برای دیدنشان برنامه‌ریزی کنید.

جاذبه‌های دیدنی شهر استانبول

جاهای دیدنی شهر استانبول به‌قدری متنوع است که با یک ‌بار سفر به آن، نمی‌توانید از همه‌ی آن‌ها بازدید کنید. این شهر تمام جاذبه‌های شگفت‌انگیز را در خود جای داده است؛ از طبیعت‌ بکر و دل‌چسب گرفته تا بناهای تاریخی و امکانات تفریحی مدرن. تا زمانی که در این شهر اقامت دارید، زمان مثل آب جاری خواهد شد و متوجه گذر آن نخواهید بود.

کاخ توپ‌کاپی

اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید، بازدید از این مکان باشکوه را در لیست خود قرار دهید زیرا عظمت ۵۰۰ ساله‌ی این کاخ شما را به وجد خواهد آورد. توپ‌کاپی، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین کاخ جهان است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده. این کاخ از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی استانبول است که توسط سلطان محمد دوم ساخته شد و امپراتوری عثمانی از قرن ۱۵ تا ۱۹ میلادی از این بنا به‌عنوان مقر سیاسی خود استفاده می‌کرد.

در سال ۱۹۲۴، آتاتورک دستور داد که توپ‌کاپی به موزه تبدیل شود تا همه بتوانند از آن بازدید کنند. این کاخ از سالن‌های متعدد و نمایشگاه‌‌ها تشکیل شده است. گردشگران می‌توانند از سالن‌های خزانه‌داری، سالن نگهداری لباس‌های سلطان و مرکز نگهداری آثار مقدس بازدید کنند. البته بعضی از سالن‌ها به‌دلیل بازسازی، بسته هستند و هزینه‌ی بازدید از کاخ و موزه به‌صورت جداگانه دریافت می‌شود.

ایاصوفیه

یکی ‌دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول، مسجد ایاصوفیه است. این بنا جزو شاهکارهای معماری بیزانس محسوب می‌شود. بسیاری از مردم، ایاصوفیه را نماد استانبول می‌دانند، زیرا با مناره‌ها و قبه‌های بلندش از بیشتر نقاط شهر قابل رویت است.

این مسجد در قسمت اروپایی این شهر قرار دارد. ایاصوفیه در دوره‌ی امپراتوری بیزانس و در سال ۵۳۲ میلادی ساخته شد و جزو کلیساهای مسیحیت شرق بود. پس از فتح استانبول توسط عثمانی‌ها، محمد دوم دستور داد تا این کلیسا به مسجد تبدیل شود. در معماری این بنا، طاق‌ها و ستون‌ها به‌طرز زیبایی با یکدیگر هماهنگ هستند.

چهار ستون بزرگ و باشکوه، چهار طاق مسجد را بالا نگه داشته و گنبد بزرگ مسجد روی این ستون‌ها قرار گرفته است. تابیدن نور خورشید از چهل پنجره‌ به درون بنا، زیبایی چشم‌گیری را ایجاد می‌کند. موقع بازدید از این مسجد باید پوشش اسلامی داشته باشید و در زمان برگزاری نماز روزانه هم باید سکوت را رعایت کنید.

آب‌انبار تاریخی باسیلیکا

این بنا از جذاب‌ترین مکان‌های شهر استانبول است. آب‌انبار باسیلیکا در قرن پنجم میلادی و در دوران امپراتوری بیزانس ساخته شد. در زبان رومی، باسیلیکا به معنی کلیسا و محل عبادت است و این بنا در زمان رومیان یک کلیسای بزرگ بود. به همین دلیل، از آن زمان تاکنون همه این بنا را با اسم باسیلیکا می‌شناسند. در واقع این آب‌انبار، سرداب کلیسایی بود که آب قصر و ساختمان‌های مهم شهر را تأمین می‌کرد.

برای رفتن به آب‌انبار باید ۵۲ پله را به زیر زمین بروید. این بنای باشکوه حدود ۳۳۶ ستون عظیم‌الجثه دارد که ارتفاع هر کدام به ۹ متر می‌رسد. حدود ۹۸ ستون از این بنا سبک خاصی به نام سبک کورینسیان دارند. دیوارهای انبار از آجر ساخته شده و گنجایش آب آن حدود ۱۰۰ هزار تن است. هنگام بازدید از این انبار، ماهی‌هایی را مشاهده می‌کنید که به‌منظور تمیز نگه ‌داشتن آب سرداب از آن‌ها استفاده می‌شود.

کاخ دلما باغچه

یکی دیگر از دیدنی‌ترین جاذبه‌های استانبول، کاخ دلما باغچه است. این کاخ بزرگ در قلب استانبول قرار دارد و سلطان عبدالمجید دستور ساخت آن را داد. در معماری کاخ دلما باغچه از سبک‌های باروک، نئوکلاسیک و معماری سنتی عثمانی استفاده شده است و تزیینات آن سبک اروپایی دارد. در بیرون کاخ و در محوطه، مجسمه‌های زیبا و آب‌نماها، برج ساعت و مسجد دلما باغچه قرار دارند.

باشکوه‌ترین سالن این کاخ، تالار تشریفات است که با هدایای ملکه ویکتوریای اول تزیین شده و بزرگ‌ترین لوستر این شهر نیز با وزن ۵/۴ تن از سقف آن آویزان شده است. ناگفته نماند که انعکاس تصویر کاخ روی آب‌های تنگه‌ی بسفر، زیبایی آن را چندین برابر می‌کند. کاخ دلما باغچه محبوبیت خاصی بین مردم این شهر دارد، زیرا علاوه ‌بر زیبایی‌هایش، جایی است که آتاتورک روزهای آخر عمر خود را در آن سپری کرده است.

برج گالاتا

یکی از معروف‌ترین برج‌های شهر استانبول، برج گالاتا است. این برج سنگی در قسمت اروپایی این شهر قرار دارد. در قرن چهاردهم میلادی برج گالاتا به‌عنوان فانوس دریایی ساخته شد. کلاه قیفی شکل این برج، آن را از سایر برج‌های شهر متمایز می‌کند.

این برج مکانی فوق‌العاده برای دیدن منظره‌ی ۳۶۰ درجه‌ای از شهر استانبول است. گردشگران برای دیدن منظره‌ی دریای مرمره، ایاصوفیه، تنگه‌ی بسفر و مسجد آبی بر فراز این برج می‌روند. در برج گالاتا، رستورانی وجود دارد که چیدمان آن، نشان‌دهنده‌ی فرهنگ این شهر است و در آن غذاهای ترکی سرو می‌شود.

جزایر پرنس

جزایر پرنس در بخش آسیایی ترکیه و در نزدیکی شهر استانبول قرار دارند. جالب است بدانید که تنها راه رفتن به این جزایر، استفاده از قایق‌ است. این جزایر مکانی لوکس برای تفریح و استراحت هستند و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. پرنس، طبیعت بسیار زیبایی دارد و به دور از هیاهوی شهر است. در این مکان استفاده از اتومبیل ممنوع است و تردد با درشکه انجام می‌شود.

از دیگر جاذبه‌های این منطقه می‌توان به کلیسای آیایورگی اشاره کرد که در سفرتان به این جزایر می‌توانید از این کلیسا نیز بازدید کنید. جزایر پرنس، هتل‌هایی دارد که تمامی امکانات رفاهی را برای مسافران خود در نظر گرفته‌اند. تعدادی از رستوران‌های معروف استانبول نیز در این منطقه قرار دارند و غذاهای بی‌نظیری را برای مهمانانشان سرو می‌کنند.

میدان تکسیم یا تقسیم

میدان تکسیم یا تقسیم

این میدان زیبا در بخش اروپایی شهر استانبول قرار دارد و از قدیمی‌ترین منطقه‌های توریستی این شهر است. هر سال در این میدان در شب سال نو، جشن برگزار می‌شود و مردم در کنار هم لحظات خوبی را سپری می‌کنند. مکان‌های تفریحی، کافه و رستوران‌های زیادی در میدان تقسیم وجود دارد و همین باعث شده این منطقه شلوغ و سرزنده باشد.

همچنین، این میدان نماد جمهوری مدرن ترکیه است و در مرکز آن بنای یادبود جمهوری قرار دارد. میدان تقسیم تنوع معماری بالایی دارد؛ از بناهای تاریخی قرن ۱۹ گرفته تا ساختمان‌های مدرن. موسیقی خیابانی از ویژگی‌های جذاب دیگر این میدان است.

برج دختر

از دیگر جاذبه‌های استانبول، برج دختر است. این برج در قلب بسفر قرار دارد. سابقه‌ی تاریخی منطقه‌ای که این برج در آن قرار گرفته، به دوران امپراتوری روم باستان برمی‌گردد. این برج در زمان‎‌‌های مختلف، کاربردهای متفاوتی داشته است. زمانی برج دختر، محل دریافت عوارض بود. بعدها از آن به‌عنوان برج دفاعی و فانوس دریایی نیز استفاده شد. اکنون برج دختر به موزه تبدیل شده است. در این برج مکان‌های زیبایی نیز برای صرف صبحانه، ناهار و شام وجود دارد. برای رفتن به این مکان‌ها باید از قبل جا رزرو کنید.

استانبول مال

استانبول علاوه ‌بر جاذبه‌های گردشگری، مراکز خرید لوکسی نیز دارد که استانبول مال یکی از آن‌ها است. استانبول مال از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مراکز خرید این شهر است. تمامی برندهای جهانی در این مرکز خرید شعبه دارند. با شروع فصل تابستان، جشنواره‌های خرید در این مرکز برگزار می‌شود و تخفیف‌های قابل توجهی را برای مشتریان در نظر می‌گیرند.

استانبول مال چهار طبقه دارد و هر طبقه از آن مملو از مغازه‌های بزرگ است. اگر قصد خرید دارید، استانبول مال برای شما بهترین گزینه خواهد بود. هر چیزی که فکرش را بکنید در این مرکز خرید پیدا می‌شود. اگر حین خرید هم احساس گرسنگی کردید، می‌توانید در رستوران‌‌ها و فودکورت‌ها غذای دلخواهتان را میل کنید. علاوه بر موارد گفته‌شده، این مرکز امکانات تفریحی از جمله بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده‌ی ترکیه را نیز در خود جای داده است.

جنگل بلگراد

این جنگل در ۱۵ کیلومتری استانبول قرار دارد و به‌دلیل داشتن طبیعتی بکر، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. بلگراد هوای خنکی دارد و مناسب کسانی است که می‌خواهند از گرمای شهر فرار کنند. بهترین زمان بازدید از جنگل بلگراد، فصل تابستان است. همچنین این جنگل در فصل بهار و پاییز منظره‌ی فوق‌العاده‌ای دارد.

بلگراد، یک لوکیشن بی‌نظیر برای عکاسی است، پس فراموش نکنید موقع بازدید از این جنگل دوربین همراه خود ببرید. باغ گیاه‌شناسی آتاتورک نیز در همین جنگل است که بیش از ۲۰۰۰ گونه گیاه بومی و خارجی در آن نگهداری می‌شود.

سایر جاذبه‌‌های دیدنی استانبول

اگر فکر می‌کنید با همین ده مورد، دیدنی‌های استانبول تمام شده، اشتباه می‌کنید! هنوز جاهایی مانند مسجد بزرگ سلطان احمد، باغ گل‌ها و گراند بازار که از مکان‌های مدرن و دیدنی استانبول هستند، باقی مانده.

اگر قصد سفر به شهر زیبای استانبول را دارید، پیشنهاد ما به شما انتخاب تورهای رویاگشت است که با امکانات بی‌نظیرش برای شما سفری به‌یادماندنی را رقم خواهد زد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

 

پرسش‌های متداول

از چه راههایی می‌توان به استانبول سفر کرد؟

برای سفر به استانبول می‌توانید از هواپیما، قطار یا اتوبوس استفاده کنید. استانبول شهر بزرگی است و امکانات حمل‌ونقل عمومی مناسبی دارد.

سفر به استانبول بدون تور بهتر است یا با تور؟

استانبول شهری بزرگ، پرجمعیت و پرازدحام است. سفر با تور می‌تواند به شما در اقامت، بازدید از جاذبه‌ها و استفاده‌ی بهینه از زمان و جلوگیری از سردرگمی کمک کند.

بهترین زمان سفر به استانبول کی است؟

استانبول در طول سال بازدیدکنندگان زیادی را جذب می‌کند. اما بهتر است در بهار و پاییز به استانبول سفر کنید زیرا هوا معتدل‌تر و احتمال بارش باران هم کمتر است.

برای خرید در استانبول کجا برویم؟

استانبول به بازارهای پرشور و مراکز خرید جذابش مشهور است. استانبول مال، بازار کاپالی چارشی و گراند بازار از جمله مکان‌های خرید بسیار محبوب در استانبول هستند.



دیدگاه ها

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما چیست؟