هند

راهنمای سفر به هندوستان

  • پرهام مصدق زاده
  • 1402/01/29

راهنمای سفر به هند

هند دومین کشور پرجمعیت جهان است و بین اقیانوس هند و رشته کوه هیمالیا در قاره‌ی آسیا قرار دارد. پایتخت هند، دهلی نو است. این کشور پر از شگفتی‌های طبیعی و ساخته‌ی دست بشر، صومعه‌های رازآلود، معابد شگفت‌انگیز، شهرهای شلوغ، کاخ‌های مجلل، بناهای تاریخی و هزاران جاذبه‌ی دیگر است.

هند کشوری سرسبز است و غذاهای خوشمزه و آثار تاریخی چشم‌نوازش باعث شده سالانه میلیون‌ها نفر به این کشور فریبنده و زیبا سفر کنند. هند را سرزمین هفتاد و دو ملت می‌دانند؛ کشوری متشکل از فرهنگ‌ها، ادیان، زبان‌ها و سنت‌های متنوع. معابد ادیان مختلف هند با گذشت هزاران سال هنوز فعال هستند.

دیدن آداب و رسوم و آیین هندی‌ها، هر شخصی را مجذوب این سرزمین عظیم می‌کند. اگر هزار بار هم به این کشور سفر کنید، باز هم چیزی هست که شما را شگفت‌زده کند. شگفتی و زیبایی‌ هند را در هیچ جای دیگر دنیا پیدا نخواهید کرد.

 

واحد پول کشور هند

واحد پول هند روپیه است. روپیه‌ی هند در کشورهای نپال و بوتان نیز ارزشمند است. توصیه‌ی ما این است که به‌دلیل نوسانات ارزی قبل از سفر، ارز خود را به دلار تبدیل کنید و سپس در هند با بهایی کمتر دلار خود را به روپیه تبدیل کنید.

 

زبان رسمی مردم کشور هند

دو زبان هندی و انگلیسی زبان رسمی این کشور هستند. علاوه بر این دو زبان، ۲۲ زبان دیگر در چند ایالت هند، موقعیت زبان رسمی را دارند؛ مانند اردو، آسامی، بودو، سانسکریت، سانتالی و غیره. در کشور هند ۴۲۸ زبان وجود دارد که ۴۱۵ زبان زنده هستند و کاربرد دارند و ۱۳ زبان منسوخ شده‌اند.

 

اختلاف ساعت دهلی ‌نو با تهران

هند دو ساعت از ایران جلوتر است. یعنی اگر در ایران ساعت ۱۲:۰۰ ظهر باشد، در هند ساعت ۱۴:۰۰ بعدازظهر است.

نوع برق شهری کشور هند

ولتاژ برق این کشور ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز است. دوشاخه و پریزها از نوع C، D و M هستند. شما در سفر خود به این کشور به آداپتور خاصی نیاز نخواهید داشت؛ زیرا پریزهای برق این کشور مانند پریزهای برق ایران هستند.

 

شرایط اخذ ویزای توریستی کشور هند

شرایط خاصی برای اخذ ویزای توریستی هند وجود ندارد. ویزای هند برای ایرانیان به دو صورت الکترونیکی و لیبل صادر می‌شود. این ویزا ریجکتی ندارد و حدود هفت روز کاری زمان لازم است تا به درخواست شما پاسخ داده شود. مدارک ویزای هند به ترجمه و گرفتن تأییدیه‌ی دادگستری و وزارت امور خارجه نیاز ندارد. برای درخواست حضوری ویزا باید برای انگشت‌نگاری و تحویل مدارک به سفارت این کشور در تهران مراجعه کنید.

برای درخواست ویزای الکترونیکی باید به سایت سفارت هند مراجعه کرده و تمامی اطلاعات و مدارک خود را به‌صورت دقیق ارسال کنید. انگشت‌نگاری ویزای الکترونیکی در مرزهای این کشور انجام می‌شود. مدت زمان اعتبار ویزای هند یک ماه است.

 

مدارک موردنیاز برای اخذ ویزا

  • فرم تکمیل‌شده‌ی ویزای هند
  • اصل پاسپورت متقاضی با حداقل هشت ماه اعتبار
  • دو قطعه عکس ۵×۵ یا ۴×۶
  • کپی برابر اصل تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • بلیت رفت‌وبرگشت هواپیما
  • واچر هتل
  • بیمه‌ی مسافرتی

 

کدام ایرلاین‌ها به هند پرواز دارند؟

در حال حاضر پرواز مستقیم تهران به دهلی فقط با هواپیمای ماهان انجام می‌شود. ایرلاین‌هایی مانند عمان ایر، ایر عربیا، قطر ایرویز، امارات، ترکیش و ایرفلوت نیز به دهلی پرواز دارند اما این پروازها مستقیم نیستند و توقف دارند.

بهترین زمان سفر به هند

هند سرزمین پهناوری است و آب‌وهوای متنوعی دارد. با توجه به منطقه‌ای که قصد سفر به آن را دارید، انتخاب زمان سفر متفاوت خواهد بود. هند در بیشتر ایام سال گرم است و سردترین آب‌وهوای آن از اواخر نوامبر تا ابتدای مارس است. گرم‌ترین آب‌وهوا نیز مربوط به ماه‌های مارس تا ژوئن است که هوا بسیار نامطبوع و خشک است. در فصل زمستان در مناطق جنوبی هند هوا گرم است و در نواحی شمالی هوای سرد و خنک را تجربه خواهید کرد. به‌طور کلی بهترین زمان سفر به هند، بین ماه‌های اکتبر تا مارس است.

 

هزینه‌ی سرویس موبایل در هند

برای کم کردن هزینه‌ی رومینگ در کشور هند، توصیه می‌کنیم که سیم‌کارت این کشور را تهیه کنید. این سیم‌کارت بین‌المللی است و تاریخ انقضای نامحدودی دارد. شما می‌توانید از این سیم‌کارت پیامک دریافت و ارسال کنید و از مکالمات و اینترنت ارزان آن هم بهره‌مند شوید. با ورود به فرودگاه کشور هند می‌توانید، سیم‌کارت خود را از آن‌جا بخرید.

 

جشنواره‌های کشور هند

جشنواره‌های کشور هند

هند به جشن‌های دسته‌جمعی محلی مشهور است. در ادامه با دو تا از مهم‌ترین جشن‌های این کشور آشنا می‌شویم.

جشن هولی: جشن هولی یا جشن رنگ‌ها، هر سال در اواخر زمستان برگزار می‌شود. در این جشن جذاب مردم در فضاهای عمومی به یکدیگر رنگ‌های پودری پرتاب می‌کنند.

جشن دیوالی: این جشن در ابتدای سال نوی هندوها برگزار می‌شود. مردم دور هم جمع می‌شوند و در گوشه و کنار شهرشان شمع و فانوس و آتش روشن می‌کنند.

 

مکان‌های دیدنی کشور هند

جاهای دیدنی هند به‌قدری زیاد است که نمی‌توان از همه‌ی آن‌ها در یک مطلب نوشت و حتماً تعداد زیادی از قلم خواهند افتاد. عظمت برخی از مکان‌های دیدنی هند قابل‌توصیف نیست و باید با چشم خودتان ببینید تا درک کنید. در این قسمت محبوب‌ترین جاذبه‌های هند در توریستی‌ترین شهرهای این کشور را به شما معرفی می‌کنیم.

تاج محل

تاج محل از معروف‌ترین بناهای کشور هند است که در نزدیکی شهر آگرا قرار دارد. این بنا آرامگاه بزرگی از مرمر سفید است که به دستور امپراتور شاه‌جهان و به یاد همسر ایرانی‌اش ساخته شد. این بنا سمبل عشق، پاکی و درد است. تاج محل علاوه بر آرامگاهی گنبدی‌شکل، چندین ساختمان زیبا، حوض‌ و باغ‌های وسیع پوشیده از درخت و گل‌ دارد. تاج محل با منبت‌کاری‌های ظریف با طرح گل و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی تزئین شده و ساخت آن ۲۲ سال طول کشیده است.

هارماندیر صاحب (Harmandir Sahib)

معبد طلایی نام دیگر‌‌ هارماندیر صاحب است که در سال ۱۵۷۷ میلادی ساخته شد. هارماندیر در شهر آمریتسار قرار دارد. این معبد، مقدس‌ترین معبد سیک‌ها محسوب می‌شود. در ساخت معبد طلایی از سبک معماری اسلامی و هندو الهام گرفته شده و در تزئینات آن از زیباترین سنگ‌های مرمر استفاده شده است. گنبد بزرگ طلایی‌رنگ‌ هارماندیر، نماد گل نیلوفر آبی است که در آیین و مذهب سیک‌ها، نشانه‌ی خلوص است. یکی از دلایل بازدید از این معبد، قرار گرفتن در یک فضای معنوی است. در این معبد دعاهای مذهبی پخش می‌شود و همچنین بوی عود هندی و رنگ‌های گرم و زیبای لباس‌های سنتی، حال‌وهوای خاصی را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.

قلعه‌ی سرخ دهلی یا لال کیلا دهلی (Lal Qila or Red Fort)

در تمام تورهای هند، بازدید از این قلعه‌ی زیبا جای خاص خود را دارد. همان‌طور که از اسم قلعه هم پیدا است، این قله در دهلی قرار دارد. نام‌گذاری قلعه‌ی سرخ به‌دلیل استفاده از سنگ‌های قرمزرنگ در ساخت این بنا است. این قلعه به دوران مغول‌ تعلق دارد و مراسم‌ها و جشن‌های زیادی در آن برپا می‌شد.

دروازه‌ی هند (The Gateway of India)

یکی از جاذبه‌های شهر بمبئی، بنای یادبود دروازه‌ی هند است که به دریای هند اشراف دارد. در اواخر قرن نوزدهم لنگرگاه آپولو باندر نقطه‌ای برای ورود کالاها و مسافران دریایی بود، به همین دلیل این بنا، دروازه‌ی هند نام داشت. اکنون این مکان جزو بناهای محبوب بین مردم محلی‌ و گردشگران است. نوازندگان، عکاس‌ها، چای‌فروش‌ها و بادکنک‌فروش‌های اطراف دروازه به جذابیت آن اضافه می‌کنند.

قلعه‌ی عامر (Amer Fort)

این قلعه‌ی باشکوه در شهر عامر هند قرار دارد. در سال ۱۵۹۲ این کاخ مجلل توسط مهاراجه من سینگ اول ساخته شد. معماری قلعه‌ی عامر ترکیب بی‌نظیری از سبک اسلامی و هندی است. این مجموعه از ماسه، سنگ و مرمر ساخته شده و چهار حیاط، چندین قصر و سالن و باغ دارد. قلعه‌ی عامر روی شیب کوه قرار گرفته و می‌توان با پای پیاده یا با فیل به آنجا رسید.

پارک ملی کازیرانگا

این پارک در مرکز ایالت آسام قرار دارد. کازیرانگا از نواحی انتهایی شرق هند است و دست‌نخورده و بکر باقی مانده است. از امتیازات کازیرانگا این است که دور از مناطق مسکونی است و همین باعث شکوفایی حیات وحش این منطقه شده است. این پارک بیشترین کرگدن‌های تک‌شاخ دنیا را در خود جا داده. علاوه بر کرگدن‌ها، حیواناتی مانند فیل، خرس، پلنگ و گونه‌های مختلف پرندگان در این پارک زندگی می‌کنند. بهترین زمان بازدید از کازیرانگا ماه نوامبر تا اواخر ماه آوریل است.

 

حملونقل عمومی در کشور هند

حمل‌ونقل در هند به روش‌های متعددی صورت می‌گیرد. برای رفت‌وآمد در این کشور باید با توجه به شرایط خود، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. به‌دلیل جمعیت زیاد کشور هند، حمل‌ونقل مسافران به‌کندی پیش می‌رود. اگر بخواهید در هند، زمینی سفر کنید، باید زمان زیادی منتظر بمانید. در این مواقع راه‌های هوایی گزینه‌ی مناسب‌تری هستند. شما می‌توانید از خدمات پروازهای داخلی این کشور استفاده کنید. گزینه‌ی دوم برای رفت‌وآمد در این کشور، سفر با قطار است. علاوه بر مسیر راه‌آهن، قطارهای توریستی هم برای مسافران وجود دارد. قطارهای لوکس اکسپرس مهاراجه‌ها، رویال راجستان، ارابه‌ی طلایی و غیره از جمله قطارهایی هستند که امکانات رفاهی در سطح جهانی دارند. قطارها از کنار زیبایی‌های هند عبور کرده و سفر را برای شما لذت‌بخش می‌کنند.

مترو گزینه‌ی دیگر حمل‌ونقل عمومی در هند است. حدود ۱۳ شهر هند شبکه‌ی مترو دارند. با استفاده از مترو می‌توانید ترافیک شهر را دور بزنید و سریع‌تر به مقصد برسید.

امروزه برای جابه‌جایی در هند، می‌توانید از تاکسی‌های آنلاین نیز استفاده کنید. تاکسی‌های Ola و Uber به‌طور گسترده در سراسر کشور، به‌جز گوا، آماده‌ی خدمات‌رسانی هستند. پرداخت هزینه هم بر اساس مسافت و زمان سفر شما است.

 

معروف‌ترین غذاهای هندی

غذاهای هند از تنوع بالایی برخوردارند و جزو خوشمزه‌ترین غذاهای دنیا محسوب می‌شوند. غذا در فرهنگ هند اهمیت زیادی دارد. تفاوت مناطق تا حدودی در تنوع غذایی این کشور اثر گذاشته و باعث شده طعم و مزه‌ی غذاها در هر منطقه متفاوت باشد.

چیکن تندوری (Tandoori Chicken)

این غذای خوشمزه‌ی هندی با مرغ، ماست و ادویه‌های هندی در تنورهای مخصوص که تندور نام دارند، پخته می‌شود. می‌توانید در رستوران‌های هندی، به‌خصوص در رستوران‌های محلی این کشور این غذا را سفارش دهید.

روگان جوش (Rogan Josh)

روگان جوش یکی از غذاهای تند هند است. این غذا با گوشت بره در سس گوجه با ادویه‌های مخصوص پخته می‌شود. روگان جوش نوعی خورشت است و کنار برنج سرو می‌شود.

داهی وادا (Dahi Vada)

داهی وادا توپ‌های سوخاری خوشمزه با عدس، فلفل و زنجبیل است که در روغن سرخ می‌شود. بعد از سرخ شدن توپک‌ها، روی آن را با یک لایه از ماست شیرین می‌پوشانند. با توجه به فصلی که این غذا پخته می‌شود، هنگام سرو، انار یا آناناس روی غذا می‌ریزند.

سمبوسه

داخل سمبوسه‌ سیب زمینی ادویه‌دار، پیاز، نخودفرنگی و عدس می‌گذارند و آن را سرخ می‌کنند. سمبوسه‌های هندی معمولاً گیاهی هستند و همرا با سس نعنا یا چاتنی سرو می‌شوند.

چوله (Chole)

یکی دیگر از غذاهای معروف هندی چوله است. چوله از سبزیجات تهیه می‌شود. این غذا برخلاف دستور تهیه‌ی ساده‌اش، طعم فوق‌العاده‌ای دارد. ماده‌ی اصلی چوله نخود است و برای مزه‌دار کردن آن از هل، دارچین، فلفل سیاه، نمک، زنجبیل، پیاز، گوجه و میخک و پاپریکا استفاده می‌شود.

 

 

 

 



دیدگاه ها

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما چیست؟