اسپانیا

راهنمای سفر به اسپانیا

  • پرهام مصدق زاده
  • 1401/11/25

راهنمای سفر به اسپانیا

به‌دلایل بسیار زیادی که در این یادداشت به ‌آن‌ها خواهیم پرداخت اسپانیا مقصد محبوبی برای گردشگران است و هر سال میزبان میلیون‌ها توریست می‌شود. اسپانیا از غرب با کشور پرتغال و از شمال شرقی با فرانسه هم‌مرز است. پایتخت اسپانیا، شهر مادرید است که بزرگ‌ترین شهر این کشور محسوب می‌شود. مادرید در وسط شبه‌جزیره‌ی ایبری قرار دارد و مرکز مالی اسپانیا است. دومین شهر بزرگ اسپانیا، بارسلونا است که بین گردشگران محبوبیت خاصی دارد.

کشور اسپانیا فرهنگ منحصر‌به‌فردی دارد. مردمانش بسیار خوش‌برخورد و خونگرم هستند و تا دیروقت در خیابان‌های شهرشان حضور دارند. خوش‌گذرانی، خوردن، نوشیدن و رقصیدن با خانواده یا دوستان بخش جدانشدنی از زندگی این مردم است. برای مردم اسپانیا رقص و موسیقی به‌اندازه‌ی فوتبال و مراسم‌های مذهبی اهمیت دارد.

 اسپانیا به سواحل خاص و آفتاب جذاب و گرمش معروف است. این کشور را «سرزمین ماتادورها» (گاوبازها) نیز می‌نامند، زیرا گاوبازی یک ورزش محبوب بین مردم اسپانیا است. به‌طور کلی اسپانیا کشوری زیبا و خوش آب‌وهوا و مقصدی بی‌نظیر برای سفر است.

 

واحد پول کشور اسپانیا

واحد پول رسمی اسپانیا، یورو است. با مراجعه به صرافی‌های معتبر می‌توانید راحت و بدون دغدغه ارزهای خود را به یورو تبدیل کنید.

 

زبان رسمی مردم کشور اسپانیا

زبان رسمی مردم این کشور اسپانیایی است که به آن کاستیلی نیز می‌گویند. این زبان یک زبان رومی است که ریشه در منطقه‌ی کاستیل اسپانیا دارد.

 

نوع برق شهری کشور اسپانیا

سوکت‌های الکتریکی اسپانیا از نوع تیپ  FوC  هستند و از ۲۲۰ تا ۲۴۰ ولت پشتیبانی می‌کنند. با توجه به اینکه از کدام کشور به اسپانیا سفر کرده‌اید، به‌احتمال زیاد به یک مبدل پلاگین نیاز خواهید داشت.

 

اختلاف ساعت اسپانیا با ایران

اسپانیا دو ساعت و نیم از ایران عقب‌تر است، یعنی اگر در ایران ساعت ۱۲ ظهر باشد در اسپانیا ساعت ۹:۳۰ صبح است.

 

مدارک لازم برای اخذ ویزای توریستی اسپانیا

برای دریافت ویزای اسپانیا، بهتر است به‌صورت تور گروهی اقدام کنید. چون درخواست ویزای انفرادی اغلب رد می‌شود. منظور از تور گروهی، سفر خانوادگی یا گروهی نیست بلکه اقدام از طریق یک آژانس هواپیمایی معتبر یا کارگزاران تور اسپانیا است. برای سفر به این کشور شما باید ویزای شینگن داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر درمورد جزئیات دریافت ویزای شینگن می‌توانید از مشاوران حرفه‌ای آژانس رویاگشت کمک بگیرید.

همه‌ی مدارک شما باید به انگلیسی ترجمه شوند و نیازی به تأییدیه‌ی دادگستری و امور خارجه نیست. مدارک موردنیاز عبارت‌اند از:

۱. اصل گذرنامه با امضا، به‌همراه گذرنامه‌های قبلی.

الف) مدت اعتبار حداقل ۶ ماه از تاریخ ورود

ب) ارائه‌ی گذرنامه‌ی جداگانه برای هر نفر

ج) داشتن دو صفحه سفید روبه‌روی هم

۲. دو قطعه عکس ۵/۳*۵/۴، تمام‌رخ با زمینه‌ی سفید، حداکثر برای ۶ ماه اخیر. این عکس نباید با عکس پاسپورت و ویزاهای قبلی یکی باشد.

۳. اصل و ترجمه‌ی شناسنامه به‌همراه کپی از همه‌ی صفحات آن

۴. اصل گواهی حساب بانکی با مهر و امضای بانک فقط به زبان انگلیسی

زمان صدور گواهی حساب بانکی باید حداکثر ۱۰ روز قبل از تاریخ تحویل مدارک به سفارت باشد و سایز پرینت بانکی هم باید A4 باشد.

الف) حساب‌های جاری: کارکرد سه ماه اخیر به زبان انگلیسی

 

اب) گواهی تمکن به زبان انگلیسی برای سپرده‌های بانکی به‌همراه گردش سه‌ماهه‌ی سود به زبان انگلیسی با مهر شعبه و امضای بانک

ج) حداقل موجودی حساب یا سپرده برای هر نفر باید سه میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) باشد.

۵. اصل و ترجمه‌ی سند مالکیت

۶. اصل و ترجمه‌ی مدارک شغلی:

الف) پزشکان: پروانه‌ی مطب یا حکم کارگزینی از بیمارستان، پروانه‌ی دائم پزشکی، کارت نظام پزشکی.

ب) وکلا: پروانه‌ی وکالت.

ج) مشاغل دولتی: حکم کارگزینی، آخرین فیش حقوقی یا نامه از سازمان مربوطه با ذکر مدت اشتغال، سمت، میزان حقوق دریافتی، تأییدیه‌ی‌ مرخصی و سابقه‌ی بیمه‌ی تأمین اجتماعی با مهر سازمان

د) بازنشسته‌ها: ارائه‌ی حکم بازنشستگی، ارائه‌ی آخرین فیش حقوقی

ه) مشاغل غیردولتی: گواهی اشتغال به کار از شرکت مربوطه به‌همراه فیش حقوقی و سابقه‌ی بیمه‌ی تأمین اجتماعی با مهر سازمان

و) در صورت خویش‌فرما بودن: جواز کسب / آخرین آگهی تغییرات

ی) معلمان، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه: اصل حکم کارگزینی یا گواهی اشتغال به کار به‌همراه فیش حقوق و سابقه‌ی بیمه‌ی تأمین اجتماعی با مهر سازمان

 ز) دانش‌آموزان و دانشجویان: اصل و ترجمه‌ی نامه‌ی اشتغال به تحصیل

برای دانش‌آموزانی که در سال تحصیلی قصد سفر دارند، علاوه بر نامه‌ی اشتغال به تحصیل، ارائه‌ی اصل و ترجمه‌ی رضایت‌نامه‌ی‌ کتبی از مدیریت مدرسه با ذکر تاریخ سفر الزامی است.

۷. برای فرزندان زیر ۱۸ سال که بدون همراهی یکی از والدین سفر می‌کنند رضایت‌نامه‌ی محضری الزامی است. لازم به ذکر است رضایت‌نامه‌ی محضری علاوه بر ترجمه به تأیید دادگستری و امور خارجه نیاز دارد.

۸. اصل و ترجمه‌ی مدارک شغلی و مالی همسر برای خانم‌های خانه‌دار

  • حضور همه‌ی مسافران جهت انگشت‌نگاری در سفارت الزامی است.
  • فرم مشخصات فردی باید تکمیل شود.
  • اصل مدارک تا زمان بازگشت مسافر از سفر، نزد آژانس باقی می‌ماند.
  • مبلغ ضمانت‌نامه‌ی بانکی توسط آژانس بسته به مدارک، به مسافران اعلام می‌شود.
  • همه‌ی مدارک باید دو سری و در برگه‌ی A4 کپی شوند.
  • با توجه به مدارک ارائه‌شده و نظر سفارت ممکن است مدارک دیگری از مسافر درخواست شود که تهیه و ارائه‌ی آن‌ها جهت اخذ ویزا الزامی است.

 

کدام ایرلاین‌ها به اسپانیا پرواز دارند؟

اسپانیا جزو مقاصد محبوب گردشگران ایرانی است. بنابراین ایرلاین‌های زیادی به این کشور پرواز دارند. این ایرلاین‌ها به شهرهای مادرید، بارسلون، مالاگا و والنسیا پرواز می‌کنند. فاصله‌ی تهران تا اسپانیا با توجه به شهر مقصد و نوع هواپیما متفاوت است اما در کل حدود ۶ ساعت در هواپیما خواهید بود. هواپیمایی ماهان، لوفت‌هانزا، قطر، اتریشی، امارات و ترکیش، ایرلاین‌هایی هستند که از تهران به شهرهای اسپانیا پرواز دارند. برای اطلاعات بیشتر درمورد این پروازها می‌توانید از کارشناسان مجرب آژانس رویاگشت مشاوره بگیرید.

 

بهترین زمان سفر به کشور اسپانیا

بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به اسپانیا است. در ماه‌های اکتبر و نوامبر مصادف با ماه‌های آبان و آذر، ممکن است باران شدیدی را در سواحل اقیانوس اطلس تجربه کنید. ماه می مصادف با اردیبهشت تا خرداد بهترین زمان برای سفر به این کشور است. در فصل تابستان شهر مادرید بسیار گرم و خشک است و دما حدود ۳۰ درجه برآورد می‌شود. بارسلون آب‌وهوای خنک‌تری دارد و اغلب شرجی و مرطوب است. در زمستان منطقه‌های ساحلی در جنوب اسپانیا، از الگسیراز تا مالاگا دمایی بین ۱۶ تا ۱۷ درجه منفی صفر را تجربه می‌کنند. با توجه به هدفی که از سفر خود به اسپانیا دارید، انتخاب زمان سفر هم متفاوت خواهد بود.

 

هزینه‌ی سرویس موبایل

تعرفه‌ی هر دقیقه مکالمه با تلفن همراه از اسپانیا به ایران با اپراتور Telefonica، حدود ۵ یورو است.

 

مکان‌های دیدنی کشور اسپانیا

مکان‌های دیدنی کشور اسپانیا

اسپانیا میزبانی پذیرا و مفرح برای مسافران خود از سراسر دنیا با هر سلیقه و علاقه‌ای است. فرقی نمی‌کند که شما به ساحلی آرام برای آفتاب گرفتن نیاز دارید یا یک اثر هنری از فرهنگ اروپا برایتان جذاب است، اسپانیا هر دو را برای شما فراهم می‌کند. با توجه به جاذبه‌های گردشگری متعدد اسپانیا، مسافران اوقات بسیار خوشی را در این کشور تجربه خواهند کرد. در ادامه چند مورد از جاذبه‌های مشهور اسپانیا را معرفی می‌کنیم.

پارک گوئل (Park Guell)

این پارک در شهر بارسلون قرار دارد و جزو پارک‌های شگفت‌انگیز دنیا است. گوئل به‌تنهایی در صنعت گردشگری اسپانیا نقش مهمی دارد و به‌دلیل سازه‌ها و طرح‌هایش که از منابع طبیعی الهام گرفته شده بهشتی هنری را برای علاقه‌مندان تداعی می‌کند. موزاییک‌های سمندری چند رنگ، موزاییک‌کاری در ورودی اصلی و دو ساختمان ورودی بزرگ پارک فقط بخشی از جذابیت‌های آن است.

ایبیزا (Ibiza)

این جزیره‌ی پر از درخت کاج، محل مناسبی برای آفتاب گرفتن است. افرادی که دنبال جشن و پایکوبی و مهمانی‌های شبانه هستند، ایبیزا گزینه‌ی مناسبی برای آن‌ها خواهد بود. کلاب‌های ساحلی و رستوران‌ها، این جزیره را به یکی از جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری اسپانیا تبدیل کرده است.

کلیسای ساگرادا فامیلیا

این بنای باشکوه در مرکز شهر بارسلونا قرار دارد. این کلیسا آخرین بنای ساخته‌شده توسط معمار معروف، آنتونی گائودی است که ساخت آن هیچ وقت تمام نشد و با گذشت صد سال همچنان ادامه دارد. معماری رویایی این کلیسا برگرفته از سبک طبیعت‌گرا و گوتیک است. هیچ بخشی‌ از دیوار این کلیسا خالی نیست و معمار برای هر قسمت آن طرح متفاوتی در نظر گرفته است. ساگرادا فامیلیا بنایی بسیار بزرگ است، طوری که فضای داخلی کلیسا ارتفاع قابل‌توجهی دارد.

کاخ سلطنتی مادرید

اسپانیا با حکومتی سلطنتی مانند دیگر کشورهای تاریخی اروپا کاخ‌های سلطنتی متعددی دارد. کاخ مادرید بزرگ‌ترین کاخ موجود در اروپا است و ۳۴۱۸ اتاق دارد. در حال حاضر پادشاه و خانواده‌ی او در این کاخ سکونت ندارند، به همین دلیل این بنا به موزه تبدیل شده است و گردشگران می‌توانند در این کاخ از موزه‌ی سلطنتی سلاح مادرید، مجموعه‌های چینی، ساعت، مبلمان و وسایل نقره و تنها مجموعه‌ی کامل پنج ساز زهی ساخت استرادیواری (سازنده‌ی مشهور سازهای زهی) دیدن کنند.

میدان گاوبازی

اسپانیایی‌ها، گاوبازی را در شهر سویل در میدانی رسمی به نام مائسترانزا اجرا می‌کردند. این میدان در حال حاضر به‌عنوان یکی از بناهای تاریخی سویل و محل اجرای این سنت قدیمی، محل بازدید گردشگران است. در اطراف این میدان موزه‌ای از نقاشی‌ها، لباس‌ها و سایر لوازم متعلق به گاوبازها وجود دارد که بازدید از آن برای کسانی که به فرهنگ دیگر کشورها علاقه دارند خالی از لطف نیست.

 

حمل‌ونقل عمومی در اسپانیا

زیرساخت حمل‌ونقل اسپانیا امکان سفر آسان را فراهم می‌کند. شهرهای بزرگ اسپانیا مانند بارسلون و مادرید فرودگاه‌های بین‌المللی بزرگی دارند. در شهرهایی مثل سویل، والنسیا و مالاگا می‌توان پرواز داخلی به تمام شهرهای اسپانیا پیدا کرد. هواپیما گران‌ترین وسیله‌ی جابه‌جایی در کشور اسپانیا است.

یکی دیگر از وسایل حمل‌ونقل در اسپانیا قطار است. این کشور به یک سیستم ریلی بسیار پیشرفته مجهز است. وقتی با قطار سفر می‌کنید، از دیدن مناظر زیبا هم لذت می‌برید. نام شبکه‌ی ریلی ملی اسپانیا RENFE است که علاوه بر قطارهای استاندارد، برای جابه‌جایی مسافران در بین شهرها قطار سریع‌السیر نیز دارد که سرعت بالا و قیمت مناسبی دارند.

اگر باید مسافت کوتاهی را طی کنید، اتوبوس گزینه‌ی ایدئالی است. همچنین اگر قطار و تاکسی در دسترس نباشد، اتوبوس بهترین وسیله برای جابه‌جایی به مناطق غیرشهری خواهد بود.

اگر با اتوبوس احساس راحتی نمی‌کنید، می‌توانید خودرو کرایه کنید. بیشتر کمپانی‌های اجاره‌ی خودروی معروف در دنیا در اسپانیا هم حضور دارند. برای اجاره‌ی خودرو، شما باید حداقل ۲۲ سال سن، گواهی‌نامه‌ی بین‌المللی و البته پول قابل‌توجهی برای کرایه همراه خود داشته باشید.

شهرهای بزرگ مترو و تراموا دارند که برای سفر درون‌شهری می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

غذاهای معروف کشور اسپانیا

اسپانیا نواحی و شهرهای مختلفی دارد و مردم هر شهر غذای مخصوص خود را دارند. مهم‌ترین نکته‌ای که در فرهنگ غذایی این کشور به چشم می‌خورد این است که از مواد غذایی سالم و طبیعی استفاده می‌کنند. غذاهای اسپانیایی تا حدودی با ذائقه‌ی ایرانی‌ها مطابقت دارد و شما هنگام سفر به این کشور در این مورد مشکلی نخواهید داشت. در ادامه چند غذای معروف اسپانیایی را معرفی می‌کنیم.

پاتاتاس براواس

این غذا سیب‌زمینی‌های تکه‌شده است که در مناطق مختلف اسپانیا با سس‌های متفاوت سرو می‌شود. پاتاتاس در مناطق مختلف روش طبخ متفاوتی هم دارد اما در حالت کلی سیب‌زمینی به‌صورت نگینی خرد شده و با سس قرمز تند یا سس پاپریکا با روغن زیتون یا سس سیر سرو می‌شود.

گازپاچو Gazpacho

گازپاچو سوپ سرد اسپانیایی است که در هوای گرم تابستان سرو می‌شود. این غذا از گوجه‌فرنگی، پیاز، سیر، لوبیا، خیار، روغن زیتون و سبزی‌های تازه تهیه می‌شود. این سوپ اصیل اسپانیایی را بیشتر در وعده‌ی ناهار سرو می‌کنند.

تورتیلای اسپانیایی (Tortilla Espanolla)

تورتیلا نوعی املت است. تنها چیزی که برای درست کردن تورتیلا نیاز دارید، سیب‌زمینی، تخم مرغ و پیاز است. تورتیلا یک غذای ایدئال برای صبحانه و شروع روز در اسپانیا است.

ماهی کاد یا Bacalao

این غذا علاوه بر اینکه جزو غذاهای معروف اسپانیا است در کشور پرتغال نیز محبوبیت ویژه‌ای دارد. اصلی‌ترین مواد اولیه‌ی این غذا، ماهی کاد نمکی است که به روش‌های گوناگون طبخ می‌شود. این غذا از سس گوجه‌فرنگی، سیر و روغن زیتون تهیه می‌شود و کمی شورمزه‌ است.

چوریزو (Chorizo)

چوریزو، سوسیس تخمیری، دودی و فرآوری‌شده است که از خوک‌های درشت تهیه می‌شود. به‌طور معمول برای مزه‌دار کردن این غذا از سیر و فلفل و نمک استفاده می‌کنند.

پائیا (Paella)

اگر می‌خواهید اصیل‌ترین شکل این غذا را امتحان کنید، باید به والنسیا بروید. این غذا از برنج، زعفران اسپانیایی، رزماری و گوشت تهیه می‌شود. گاهی اوقات سوسیس، مرغ، خرگوش و حتی حلزون هم به آن اضافه می‌کنند. به‌دلیل محبوبیت این غذا، بعضی از سرآشپزها تغییراتی را در آن ایجاد کرده‌اند تا کسانی که گیاه‌خوار هستند نیز خوردن پائیا را تجربه کنند.

آلبوندیگاس (Albondigas)

این غذا شبیه کوفته‌ی ایرانی‌ها است. اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده‌ی این غذا گوشت و سس‌های مخصوص است. آلبوندیگاس هم به‌عنوان پیش‌غذا و هم به‌عنوان غذای اصلی سرو می‌شود.



دیدگاه ها

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما چیست؟