سریلانکا

ده جاذبه‌ی برتر سریلانکا

  • پرهام مصدق زاده
  • 1402/08/23

ده جاذبه‌ی برتر سریلانکا

سریلانکا از زیباترین جزایری است که در جنوب قاره‌ی آسیا و در اقیانوس هند قرار گرفته است. آب‌وهوای کشور سریلانکا استوایی است و دو فصل گرم و خشک دارد. به‌دلیل استوایی بودن این کشور، بارندگی آن بسیار زیاد است. بنابراین بهترین زمان سفر به آن، فصل خشک سال خواهد بود. دسامبر و ژانویه سردترین ماه‌های سال در سریلانکا و آوریل و آگوست گرم‌ترین ماه‌ها هستند. این کشور، جاذبه‌های تاریخی و طبیعت فوق‌العاده‌ای دارد که در این بخش به معرفی ده جاذبه برتر آن خواهیم پرداخت.

آشنایی با سریلانکا

سریلانکا از لحاظ تاریخ باستانی بسیار غنی است و در طول تاریخ هم میزبان فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلفی بوده است. این کشور به معابد بزرگ، آثار باستانی و داستان‌های باورنکردنی از گذشته مشهور است. سریلانکا جزو کشورهای عجیب و زیبای جهان است و توصیه می‌شود حداقل یک ‌بار به آنجا سفر کنید، زیرا یکی از بهترین گزینه‌ها برای طبیعت‌گردی و ماجراجویی است.

قلعه سنگی سیگیریا (Sigiriya)

این بنای قدیمی سنگی در جنگل‌های کشور سریلانکا قرار دارد. سیگیریا به معنای کوه شیر است. این اسم، برگرفته از شیری است که در مقابل دروازه‌ی این قلعه قرار دارد و طبق باورهای محلی از آن محافظت می‌کند. قلعه‌ی سیگیریا، ارزش تاریخی بالایی در بین مردم سریلانکا دارد و قدمت آن به ۱۶۰۰ سال قبل بازمی‌گردد. در سمت چپ قلعه‌ی سیگیریا، باغ‌هایی وجود دارند که در گذشته محل استراحت پادشاهان و اشراف‌زاه‌ها بوده است. در همین باغ‌ها، مخزن‌های آبی وجود دارند که از گذشته تاکنون در حال تولید آب گوارا هستند.

در قلعه‌ی سیگیریا، قسمتی وجود دارد که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می‌کند و آن، دیوار آیینه‌ای است. دیوار آیینه‌ای از صخره‌ی صیقلی ساخته شده تا شاه بتواند تصویر خود را در آن ببیند. با اینکه رسیدن به این قلعه کمی دشوار است اما دیدن زیبایی‌های آن ارزش این زحمت را دارد. قلعه‌ی سیگیریا همچنین پله‌های مارپیچی دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به بالای قلعه برسید.

معبد غار رویال دامبولا یا معبد طلایی (Dambulla Cave Templet)

معبد دامبولا در چند کیلومتری شهر کلمبو قرار گرفته و بزرگ‌ترین مجموعه معبد غار در آسیا است. قدمت معبد دامبولا به قرن یکم قبل از میلاد بازمی‌گردد. در این مجموعه، بیش از ۸۰ غار وجود دارد که پنج تا از آن‌ها جزو غارهای اصلی هستند. این پنج غار اصلی مجسمه‌ها و نقاشی‌هایی دارند که زندگی بودا را روایت می‌کنند و به اتاق‌های مقدس تبدیل شده‌اند.

یکی از علت‌های محبوبیت معبد غار دامبولا بین گردشگران، سبک معماری خاص و ساخت آن است. برای رسیدن به بخش اصلی معبد، باید حدود ۳۰۰ پله را طی کنید. در این مجموعه ۱۵۳ مجسمه وجود دارد که بلندترین آن‌ها با ارتفاع ۱۵ متر، مجسمه‌ی بودا است. اگر به سریلانکا سفر کردید، بازدید از این معبد را در لیست گردشگری خود قرار بدهید.

پارک ملی یالا سریلانکا

پارک ملی یالا سریلانکا

پارک ملی یالا جزو معروف‌ترین پارک‌های سریلانکا است که در جوار اقیانوس هند قرار دارد. در سال ۱۹۰۰ این پارک به‌عنوان پناهگاه حیات ‌وحش تعیین شد. در این پارک از حیواناتی مانند فیل‌ها، پلنگ‌ها و پرندگان آبزی نگهداری می‌شود. هنگام بازدید از پارک یالا می‌توانید کروکودیل‌ها، میمون‌ها و بوفالوها را از نزدیک ببینید. همچنین امکان استفاده از جیپ‌های پارک وجود دارد که گردشگران را به تور سافاری می‌برند. در پارک یالا، لک‌لک‌های رنگارنگی را می‌توانید ‌ببینید که در اطراف تالاب پرسه می‌زنند، یا میمون‌هایی که از شاخه‌های درختان آویزان هستند.

در مجموع بیش از ۳۲ گونه پستاندار در این پارک زندگی می‌کنند. گونه‌هایی که در معرض انقراض هستند با حفاظت کامل نگهداری می‌شوند. در حالت کلی، از پنج بلوک پارک یالا، تنها یک بلوک آن برای عموم باز است و بقیه‌ی بلوک‌ها تحت حفاظت شدیدی هستند تا این پارک مکانی آرام و بی‌خطر برای حیات وحش باشد.

قله‌ی آدامز یا سری پادا (Sri Pada / Adam's Peak)

آدامز نام قله‌ای است که در استان ساباراگامووا قرار گرفته است. این قله، بین مردم سریلانکا به‌عنوان قدمگاه مقدس بودا شناخته می‌شود. جالب است بدانید که در قسمت مرکزی این قله، صخره‌هایی وجود دارند که روی آن‌ها ردپای بزرگی قابل مشاهده است. بومیان معتقدند که این ردپا به بودا تعلق دارد. گردشگران برای تماشای مناظر زیبا و رویایی منطقه، از این مکان بازدید می‌کنند، درحالی که مردم بومی برای ادای دین و احترام راهی قله‌ی آدامز می‌شوند. گردشگران برای دیدن طلوع خورشید باید حدود پنج ساعت کوه‌نوردی ‌کنند، پس بهتر است که هنگام رفتن به این قله‌ی زیبا، کفش و لباس راحتی بپوشید.

معبد دندان بودا (Buddha Tooth Relic Temple)

معبد دندان بودا در شهر کندی سریلانکا قرار دارد. در این معبد، دندان بودا نگهداری می‌شود که برای بومیان بسیار حائز اهمیت است. معبد دندان بودا یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این کشور است که توجه همه‌ی گردشگران را به‌سوی خود جذب می‌کند. قدمت این معبد به نیمه‌ی دوم قرن شانزدهم بازمی‌گردد. در طول سال‌ها به‌دلیل بلایای طبیعی، بمب‌گذاری‌ها و جنگ‌ها، معماری این بنا دچار تغییراتی شد، اما طی بازسازی‌های انجام‌شده، به حالت ابتدایی خود بازگشت. این مجموعه زیارتگاه‌ها و موزه‌های زیادی دارد که با بازدید از آن‌ها می‌توانید از تاریخ و فرهنگ این کشور مطلع شوید. قسمت مهم این معبد، برج هشت‌ضلعی آن است که نقش محراب را دارد. در سالن اصلی معبد دندان، نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی به چشم می‌خورند.

جالب است بدانید که طبقه‌ی چهارم این معبد به طبقه‌ی نور مقدس مشهور است و هر گردشگری را شیفته‌ی خود می‌کند. در معبد دندان در طول روز سه بار مراسم عبادت برگزار می‌شود. همچنین، هر چهارشنبه یک ‌بار مراسم شست‌وشوی دندان بودا با گل‌های معطر و آب برگزار می‌شود و از آب مقدس آن در طبقه‌ی دوم در چایخانه برای درست کردن چای و دمنوش استفاده می‌کنند. بومیان معتقدند که این آب شفابخش است. پیشنهاد می‌کنیم که هنگام سفر خود به سریلانکا از معبد دندان بازدید کنید و شاهد این مراسم‌های جذاب و شگفت‌انگیز باشید.

معبد گانگارامایا (Gangarama Temple)

معبد گانگارامایا جزو جاذبه‌های مشهور کشور سریلانکا است. این معبد در شهر کلمبو قرار دارد. گانگارامایا را در دهه‌ی ۱۸۰۰ مریدان راهب هیکادووه ساختند. بنای این معبد ترکیبی از سبک معماری‌های تایلندی، هندی، سریلانکایی و چینی است و از چندین بخش مختلف تشکیل شده است؛ ازجمله یک معبد اصلی، سالن گردهمایی راهب‌ها، موزه، کتابخانه و سالن‌های آموزشی. در این معبد مجسمه‌های رنگی، عتیقه‌جات و اشیای گران‌قیمتی وجود دارد. زیباترین قسمت معبد گانگارامایا، خانه‌ی تمثال‌ها است که در آن مجسمه‌ی بزرگ بودا در حال مراقبه است. همچنین، کتاب‌های ارزشمند و کمیاب با موضوعات مهم در این معبد نگهداری می‌شوند.

در این معبد مراسم‌های مختلفی برگزار می‌شود. یکی از مراسم‌های جذاب و باشکوهی که هر ماه در این معبد برگزار می‌شود، پویا (به معنای ماه کامل) نام دارد. مردم محلی در این مراسم مقام بودا را گرامی‌ می‌دارند و به مجسمه‌ی او ادای احترام می‌کنند. اگر به سریلانکا سفر کردید حتماً از این معبد تاریخی هم دیدن کنید.

ساحل ترینکومالی (Trincomalee)

ساحل ترینکومالی در قسمت شمال شرق سریلانکا قرار دارد. این ساحل رؤیایی پوشیده از ماسه‌های سفید و آب‌های فیروزه‌ای است و سالانه هزاران گردشگر را از سراسر جهان میزبانی می‌کند. این ساحل پر از قایق‌های ماهیگیری سنتی است که با رنگ‌های بی‌نظیرشان توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند. به‌علت موقعیت جغرافیایی ساحل ترینکومالی، فضای آن همیشه آرام است. در اطراف این ساحل کافه‌های متعدی وجود دارد. شما می‌توانید در این کافه‌ها روی تاب بنشینید، نوشیدنی‌ بی‌نظیر محلی بنوشید و از تماشای مناظر زیبای ساحل لذت ببرید.

پارک فیل‌های پیناوالا (Pinnawala Elephant Orphanage)

پیناوالا به معنای یتیم است. همان‌طور که از اسم این پارک مشخص است، اینجا محل نگهداری فیل‌های بی‌سرپرستی است که از گله جا مانده‌اند‌ یا پدر و مادرشان را از دست داده‌اند. این پرورشگاه در ۴۱ کیلومتری شهر کندی و در روستای پیناوالا قرار دارد. پارک پیناوالا، مکانی بسیار وسیع با مناظری چشم‌نواز، در قلب طبیعت قرار گرفته است. تماشای زندگی گروهی فیل‌ها و حمام کردن آن‌ها برای دوست‌داران طبیعت بسیار جالب خواهد بود. هزینه‌ی نگهداری از فیل‌ها کمی بالا است؛ به همین دلیل هنگام ورودتان به این پارک هزینه‌ای از شما دریافت می‌شود.

قلعه‌ی هلندی گاله (Galle Dutch Fort)

قلعه‌ی گاله که در نزدیکی شهر بنتوتای سریلانکا قرار دارد، در قرن شانزدهم میلادی ساخته شد. اطراف این قلعه مشرف به اقیانوس هند است و منظره‌ی زیبایی دارد. بناهای داخل قلعه‌ی گاله هر گردشگری را مجذوب می‌کنند. از محبوب‌ترین جاذبه‌های قلعه‌ی گاله می‌توان به برج ساعت، کلیسا و قلعه‌ی اصلی اشاره کرد. جالب است بدانید که کوچه‌های این قلعه‌ی هلندی به سبک معماری اروپایی است و همین باعث می‌شود توجه گردشگران را جلب کند. اگر به سریلانکا سفر کردید، بازدید از این مجموعه‌ی جذاب را فراموش نکنید.

باغ گیاه‌شناسی رویال گاردن

باغ رویال گاردن که در شهر کندی قرار دارد، جزو سرمایه‌های جهان محسوب می‌شود. رویال گاردن قدمت زیادی دارد و شکل‌گیری آن از قرن چهاردهم آغاز شد. در رویال گاردن بیش از ۴۰۰۰ گونه گل و گیاه وجود دارد. این باغ، به جاده‌های زیبایی که اطراف آن‌ها با درختان بلند احاطه شده، مشهور است. جالب است بدانید که در این باغ درختان گردو، گیاهان دارویی، نخل‌ها و ارکیده‌های کمیابی وجود دارند. بازدید از این باغ برای افرادی که به گل و گیاه علاقه‌مند هستند، بهترین گزینه است.



دیدگاه ها

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما چیست؟