ایتالیا

راهنمای سفر به ایتالیا

  • پرهام مصدق زاده
  • 1401/11/24

راهنمای سفر به ایتالیا

ایتالیا در جنوب اروپا قرار دارد و با آب‌های دریای مدیترانه احاطه شده است. این کشور از قسمت شمالی با فرانسه، سوئیس، اتریش و اسلوونی همسایه است. ایتالیا جزو بزرگ‌ترین کشور‌های اروپا محسوب می‌شود و پایتخت آن شهر رم است که به‌عنوان «شهر ابدی» نیز شناخته می‌شود. این کشور سرزمینی است که آثار معماری خیره‌کننده‌ای دارد.

 

سفر به ایتالیا؛ کشور چکمه

ایتالیا مهد معماری، هنر و البته غذاست. بهترین رستوران‌ها، گالری‌های هنری و موزه‌های جهان را می‌توان در این کشور دید. کانال‌ها،‌ پل‌ها، بناهای تاریخی و کلیساهای باشکوه در این کشور کم نیستند. ایتالیا با تاریخ، فرهنگ و هنرش نقش مهمی در توسعه‌ی اروپا ایفا کرده است. رم از زمان تأسیس در ۷۵۳ پیش از میلاد، یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین شهرهای روی زمین است. ایتالیا با همه‌ی این داشته‌ها، بازدیدکنندگان خود را مسحور می‌کند.

علاوه بر شهر رم، دیگر شهرهای مهم ایتالیا مانند ونیز، میلان، تورینو، جنوا، پالرمو، فلورانس، کاتانیا و دولت‌شهرهای واتیکان و سن مارینو هم توجه بسیاری را به خود جلب می‌کنند. مردم ایتالیا مهمان‌نوازند و فرهنگی بسیار غنی دارند. برخلاف برخی کشور‌های اروپایی، در ایتالیا خانواده از ارزش و جایگاه والایی برخوردار است که همین نکته روی فرهنگ رفتاری این مردم هم تأثیر گذاشته است. چه ‌دنبال یک تعطیلات شهری هیجان‌انگیز باشید، چه دنبال از تعطیلات ساحلی آرام لذت ببرید، این کشور مدیترانه‌ای شما را راضی خواهد کرد. ایتالیا جزو کشور‌هایی است که هر گردشگری در فهرست سفر خود، حتماً آن را به‌عنوان مقصدی محبوب لحاظ می‌کند.

 

واحد پول کشور ایتالیا

واحد پول این کشور یورو است. اگر قصد سفر به این کشور را دارید، به‌راحتی می‌توانید ارزهای خود را در صرافی‌های معتبر تبدیل کنید.

 

زبان رسمی کشور ایتالیا

زبان رسمی این کشور ایتالیایی است. این زبان یکی از شاخه‌های زبان لاتین است و شباهت زیادی به دیگر شاخه‌های زبان لاتین مانند فرانسوی، اسپانیایی، رومانیایی و پرتغالی دارد. برخی از مردم در قسمت شمال ایتالیا به زبان آلمانی صحبت می‌کنند و در ایالت وال له داوستا زبان فرانسوی رواج دارد.

 

اختلاف ساعت ایتالیا با تهران

ایتالیا دو ساعت و نیم عقب‌‎تر از تهران است. یعنی اگر در ایتالیا ساعت ۱۲ ظهر باشد در تهران ساعت ۱۴:۳۰ ظهر خواهد بود.

 

نوع برق شهری ایتالیا

دو شاخه‌های ۱۰ آمپری با پریزهای نوع L و C سازگاری دارند و دوشاخه‌های ۱۶ آمپری فقط با پریزهای نوع L سازگاری دارند. ولتاژ برق ۲۲۰ تا ۲۴۰ ولت است.

 

شرایط ویزای توریستی ایتالیا

برای اخذ ویزای ایتالیا در مرحله‌ی اول باید با مراجعه‌ی حضوری یا از طریق وب‌سایت از سفارت ایتالیا وقت بگیرید. پس از تعیین زمان مراجعه باید تمام مدارک خود را تحویل سفارت بدهید. این مدارک باید ترجمه شده و چیدمان خاصی داشته باشند.

بررسی مدارک شما حدود چهار هفته زمان لازم دارد. اگر سفارت ایتالیا بعد از بررسی مدارک به شما پاسخ منفی بدهد باید دو تا چهار ماه صبر کنید و مجدداً برای درخواست ویزای خود اقدام کنید. برای اجتناب از هرگونه اتلاف وقت بهتر است برای سفر به ایتالیا با مشاوران مجرب آژانس رویاگشت مشورت کنید.

ناگفته نماند ایتالیا جزو کشورهای اتحادیه اروپا است و کسانی که قصد سفر به این کشور را دارند، باید ویزای شینگن نیز داشته باشند. اعتبار ویزای شینگن ۶ ماه است. افراد با دریافت ویزای شینگن می‌توانند ۹۰ روز در این کشور اقامت داشته باشند. برای دریافت ویزای شینگن نیز می‌توانید از تجربه و دانش کارشناسان رویاگشت استفاده کنید.

 

شرایط اخذ ویزای توریستی ایتالیا

ویزای توریستی ایتالیا شرایط خاص خود را دارد که دانستن آن‌ها و برآورده کردنشان، سفر شما به این کشور رویایی را راحت‌تر خواهد کرد. این شرایط عبارت‌اند از:

  • تاریخچه‌ی سفری مناسب

متقاضی ویزای توریستی ایتالیا باید قبل از سفر خود به این کشور، حداقل یک سفر خارجی داشته باشد. شما می‌توانید حتی با داشتن سابقه‌ی سفر به یکی از کشورهای اطراف ایران، درخواست ویزای توریستی خود را به سفارت ایتالیا ارائه دهید.

  • تمکن مالی مناسب

مانده‌حساب متقاضیان ویزای این کشور باید حداقل ۷ هزار تا ۱۰ هزار یورو باشد. مهم‌ترین شرط اخذ ویزای ایتالیا گردش حساب بالا و داشتن تمکن مالی است.

  • گردش حساب

گردش حساب سه ماه برای ویزای توریستی ایتالیا اهمیت دارد. در گردش حساب به مبلغ خروجی و ورودی حساب توجه نمی‌شود بلکه تعداد تراکنش‌های حساب شما تعیین‌کننده است. به هیچ عنوان تمکن مالی و گردش حساب جعلی به سفارت ارائه ندهید، زیرا تمامی مدارک مالی استعلام می‌شود.

 

مدارک لازم برای اخذ ویزای توریستی ایتالیا

مدارک لازم برای اخذ ویزای توریستی ایتالیا

به یکی از مهم‎ترین بخش‏ها در راه سفر به ایتالیا رسیدیم؛ یعنی مدارک لازم برای اخذ ویزای توریستی که تهیه‌ی آن‎ها الزامی است. همه‌ی مدارک باید به انگلیسی ترجمه شوند و به تائیدیه‌ی‌ دادگستری و امور خارجه نیاز نیست. مدارک لازم عبارت‌اند از:

۱. اصل گذرنامه با امضا، به‌همراه گذرنامه‌های قبلی.

الف) مدت اعتبار حداقل ۶ ماه از تاریخ ورود

ب) ارائه‌ی گذرنامه‌ی جداگانه برای هر نفر

ج) داشتن دو صفحه سفید روبه‌روی هم

۲. دو قطعه عکس ۵/۳*۵/۴، تمام‌رخ با زمینه‌ی سفید، حداکثر برای ۶ ماه اخیر. این عکس نباید با عکس پاسپورت و ویزاهای قبلی یکی باشد.

۳. اصل و ترجمه‌ی شناسنامه به‌همراه کپی از همه‌ی صفحات آن

۴. اصل گواهی حساب بانکی با مهر و امضای بانک فقط به زبان انگلیسی

زمان صدور گواهی حساب بانکی باید حداکثر ۱۰ روز قبل از تاریخ تحویل مدارک به سفارت باشد و سایز پرینت بانکی هم A4 باشد.

الف) حساب‌های جاری: کارکرد سه ماه اخیر به زبان انگلیسی

ب) گواهی تمکن به زبان انگلیسی برای سپرده‌های بانکی به‌همراه گردش سه‌ماهه‌ی سود به زبان انگلیسی همراه با مهر شعبه و امضای بانک

ج) حداقل موجودی حساب یا سپرده برای هر نفر باید سه میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) باشد.

۵. اصل و ترجمه‌ی سند مالکیت

۶. اصل و ترجمه‌ی مدارک شغلی:

الف) پزشکان: پروانه‌ی مطب یا حکم کارگزینی از بیمارستان، پروانه‌ی دائم پزشکی، کارت نظام پزشکی.

ب) وکلا: پروانه‌ی وکالت.

ج) مشاغل دولتی: حکم کارگزینی، آخرین فیش حقوقی یا نامه از سازمان مربوطه با ذکر مدت اشتغال، سمت، میزان حقوق دریافتی، تأییدیه‌ی‌ مرخصی و سابقه‌ی بیمه‌ی تأمین اجتماعی با مهر سازمان

د) بازنشسته‌ها: ارائه‌ی حکم بازنشستگی، ارائه‌ی آخرین فیش حقوقی

ه) مشاغل غیردولتی: گواهی اشتغال به کار از شرکت مربوطه به‌همراه فیش حقوقی و سابقه‌ی بیمه‌ی تأمین اجتماعی با مهر سازمان

و) در صورت خویش‌فرما بودن: جواز کسب / آخرین آگهی تغییرات

ی) معلمان، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه: اصل حکم کارگزینی یا گواهی اشتغال به کار به‌همراه فیش حقوق و سابقه‌ی بیمه‌ی تأمین اجتماعی با مهر سازمان

 ز) دانش‌آموزان و دانشجویان: اصل و ترجمه‌ی نامه‌ی اشتغال به تحصیل

برای دانش‌آموزانی که در سال تحصیلی قصد سفر دارند، علاوه بر نامه‌ی اشتغال به تحصیل، ارائه‌ی اصل و ترجمه‌ی رضایت‌نامه‌ی‌ کتبی از مدیریت مدرسه با ذکر تاریخ سفر الزامی است.

۷. برای فرزندان زیر ۱۸ سال که بدون همراهی یکی از والدین سفر می‌کنند رضایت‌نامه‌ی محضری الزامی است. لازم به ذکر است رضایت‌نامه‌ی محضری علاوه بر ترجمه به تأیید دادگستری و امور خارجه نیاز دارد.

۸. اصل و ترجمه‌ی مدارک شغلی و مالی همسر برای خانم‌های خانه‌دار

  • حضور همه‌ی مسافران جهت انگشت‌نگاری در سفارت الزامی است.
  • فرم مشخصات فردی باید تکمیل شود.
  • اصل مدارک تا زمان بازگشت مسافر از سفر، نزد آژانس باقی می‌ماند.
  • مبلغ ضمانتنامه بانکی توسط آژانس بسته به مدارک، به مسافران اعلام می‌شود.
  • همه‌ی مدارک باید دو سری و در برگه‌ی A4 کپی شوند.
  • با توجه به مدارک ارائه‌شده و نظر سفارت ممکن است مدارک دیگری از مسافر درخواست شود که تهیه و ارائه‌ی آن‌ها جهت اخذ ویزا الزامی است.

 

ایرلاین‌هایی که به ایتالیا پرواز دارند

در حال حاضر بیشتر پرواز‌های ایران-ایتالیا در قالب مسیر تهران به میلان یا بالعکس است. این پرواز‌ها همه‌روزه توسط ایرلاین‌های امارات، قطر ایرویز، آلیتالیا، لوفت هانزا و چندین شرکت دیگر به‌صورت غیرمستقیم انجام می‌شود اما پرواز‌های ایران ایر به‌صورت مستقیم و روزهای جمعه است. برای سهولت در گرفتن بلیت‌های خود می‌توانید روی برنامه‌ریزی سریع و حرفه‎ای آژانس رویاگشت حساب کنید که تمام مراحل سفر را از همه‌ی شهرهای ایران مدیریت می‏کند.

 

بهترین زمان سفر به ایتالیا

ایتالیا آب‌وهوای متنوعی دارد؛ از قله‌های آلپِ پوشیده از برف گرفته تا سواحل آفتابی سیسیل. این تنوع آب‌و‌هوایی، امکان فعالیت‌های مختلف متناسب با سلیقه‌ی هر مسافر را فراهم می‌کند. هوای ایتالیا در تابستان گرم و خشک است اما دمای زمستان با توجه به مناطقی که برای سفر انتخاب می‌کنید، متفاوت است. در ماه‌های زمستان، برف بیشتر در مناطق شمالی و کوهستانی می‌بارد. در جنوب به‌سمت رم هوا ملایم‌تر است. با این حال، در زمستان عصرهای سردی را می‌توان تجربه کرد. بین آوریل تا ژوئن، مصادف با فروردین تا اواخر خرداد، بهترین زمان سفر به این کشور است.

 

مکان‌های دیدنی کشور ایتالیا

جاذبه‌های گردشگری ایتالیا به‌ًقدری زیاد است که در یک مقاله‌ی کوتاه نمی‌توان از همه‌ی آن‌ها گفت. آنچه در ادامه می‌آید تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های ایتالیاست.

شهر ورونا

این شهر در ایتالیا به‌عنوان زادگاه عشق رومئو و ژولیت شناخته می‌شود و به همین دلیل در جهان به «پایتخت عشق» معروف است. ورونا شهری است با کوچه‌های سنگ‌فرش، میدان‌های زیبا و رویایی و بقایای معماری رومی. بیشتر نقاط این شهر به رنگ صورتی است و همین زیبایی شهر را چند برابر می‌کند. نیازی نیست در ورونا مقصد خاصی داشته باشید، قدم زدن بی‌هدف در خیابان‌های شهر هم بسیار لذت‌بخش است.

شهر باستانی هرکولانیوم

هرکولانیوم یکی از شهر‌های ویران‌شده با آتشفشان و یکی از معدود شهر‌های باستانی است که کم‌وبیش دست‌نخورده باقی مانده است. مکان‌های دیدنی زیادی در این شهر وجود دارد که در تور‌های ایتالیایی می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید؛ مانند حمام‌های مرکزی (Terme Maschili) متعلق به قرن اول پیش از میلاد که در سال ۱۹۳۱ به‌طور کامل حفاری و بازسازی شد. کاسا سانتیکا (Casa Sannitica) هم از قدیمی‎ترین خانه‌های این شهر کهن است و به‌دلیل اتاق اصلی یونانی‌اش که به‌سبک قرن چهارم نقاشی شده معروف است.

فواره‌ی تروی

این آب‌نما در منطقه‌ی تروی در شهر رم ایتالیا است. تروی بزرگ‌ترین فواره‌ی‌‌ دوران باروک در رم و یکی از معروف‌ترین آب‌نماهای جهان است. در زیر فواره‌های آبشار و منطقه‌ی تروی، شهر ویکوس کاپراریوس یا شهر آب قرار دارد. میلیون‌ها گردشگر علاوه بر آبشار تروی به تماشای شهر آب هم می‌روند. مجسمه‌های هنرمندانه و خوش‌ساخت این فواره آن را از دیگر فواره‌های جهان متمایز می‌کند.

کانال بزرگ ونیز

اصلی‎ترین آب‌راه شهر ونیز، کانال بزرگ ونیز است که از میان شهر ونیز می‌گذرد و آن را به دو قسمت تقسیم می‌کند. کانال اصلی به آب‌راه‌های کوچک تقسیم می‌شود و قایق‌های خوش‌ساخت ونیزی در جای جای آن در حال حرکت هستند. یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در ایتالیا، سفر با قایق روی این آب‌راه‌ها است. این کانال‌ها از قسمت‌های مرکزی ونیز عبور می‌کنند و نمایی زیبا از شهر را در معرض دید بازدیدکننده‌ها قرار می‌دهند. ونیزِ رویایی روی آب بر پا شده، در آن خبری از ماشین و مترو نیست و جابه‌جایی‌ فقط با قایق‌ امکان‌پذیر است.

برج پیزا

پیزا شهر تاریخی و بندری کشور ایتالیا است. این شهر در بین گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار است. دلیل این محبوبیت معماری‌ و جاذبه‌های تاریخی‌ای است که در دل آن قرار دارد. گل سرسبد این معماری‌ها برج کج پیزا است. این برج به‌عنوان برج ناقوس در مجموعه‌ی پیزا قرار گرفته و به‌دلیل انحرافش توجه علاقه‌مندان را به خود جلب می‌کند.

 

حمل‌ونقل عمومی در کشور ایتالیا

ایتالیا از شبکه‌ی ارتباطی خوبی متشکل از قطارها، اتوبوس‌ها، کشتی‌ها و مترو برخوردار است. این کشور با در اختیار داشتن شبکه‌ی گسترده‌ای از فرودگاه‌ها، امکان پرواز بین شهرها و مناطق مهم را نیز فراهم می‌کند.

قطار‌های محلی شهرهای ایتالیا را به هم وصل می‌کنند. در سراسر ایتالیا شبکه‌ی راه‌آهن وجود دارد و هزینه‌ی رفت‌وآمد با آن‌ها ارزان است. قبل از سفرتان باید بلیت قطار را تهیه کنید. دو خط راه‌آهن اصلی وجود دارد که تورین-سالرنو و ونیز-سالرنو را به هم وصل می‌کند. این خطوط در شهرهای بزرگ مانند میلان، بولونیا، رم و ناپل ایستگاه دارند و توقف می‌کنند.

اتوبوس یکی دیگر از وسایل حمل‌ونقل محبوب در میان مردم ایتالیا است. برای اطلاع از تمامی خطوط اتوبوس در شهر محل اقامت خود، می‌توانید از دفتر گردشگری محل کمک بگیرید. در شهرهایی مانند رم، میلان، ناپل و تورین می‌توانید از مترو استفاده کنید. همچنین جنوا، کاتانیا و پروجا یک شبکه‌ی متروی کوچک دارند.

 

معروف‌ترین غذاهای کشور ایتالیا

می‌توان گفت آشپزی ایتالیایی آن‌قدر محبوب است که بر فرهنگ غذایی تمام مردم جهان اثر گذاشته. مثلاً پاستاها با شکل‌ها و طعم‌های مختلفی در جهان تولید می‌شوند. مردم ایتالیا علاوه بر غذا‌ در درست کردن انواع دسر‌ها نیز مهارت دارند. تا وقتی غذاهای این کشور را در خود ایتالیا نچشید هرگز درکی از خوشمزگی آن‌ها نخواهید داشت.

پیتزا مارگاریتا (Pizza Margherita)

وقتی صحبت از پیتزا می‌شود، همه یاد ایتالیا می‌افتند. پیتزا مارگاریتا سه عنصر اصلی دارد: ریحان، گوجه و پنیر ماتسرلا. سادگی این غذا باعث لذیذ بودنش می‌شود.

چیکتی یا اسنک‌های کوچک ونیزی (Cicchetti)

طعم اصلی این اسنک‌ها به سبزی‌های فصلی تازه و گوشت دریایی تازه‌ی آن است. چیکتی ظاهری زیبا، ساده و رنگارنگ دارد. این اسنک‌های خوشمزه را می‌توانید در کافه‌های کوچک شهر سفارش دهید و طعمی اصیل از ونیز را بچشید.

تیرامیسو

تیرامیسو دسر محبوب و معروفی است که در همه جای دنیا سرو می‌‌شود اما چشیدن آن در زادگاهش لطف دیگری دارد. این دسر به ونتوی ایتالیا تعلق دارد.

بیستکا الا فیورنتینا (Bistecca alla Fiorentina)

این صبحانه‌ی سنتی فلورانسی را می‌توانید در منوی همه‌ی رستوران‌های فلورانس پیدا کنید. طعم اصلی و اصیل این غذا به گوشت کم پخته شده روی زغال سنگ داغ برمی‌گردد.

پارمیجانا ملانزانه (Parmigiana Melanzane)

این غذا بادمجان پخته‌شده با گوجه و پنیر است، در مناطق جنوبی ایتالیا پخته می‌شود و انتخابی عالی برای گیاه‌خواران است. کسانی که بادمجان دوست ندارند، می‌توانند درخواست کنند که کدو سبز جایگزینش شود.



دیدگاه ها

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما چیست؟